Stockholms nya tunnelbana har hamnat i akut pengakris efter att förhandlingarna med staten bröt samman i somras.

Inför risken att en uppgörelse skulle dra ut på tiden enades partierna i Stockholms regionfullmäktige i juni om att tillfälligt frångå reglerna och fortsätta betala ut pengar till bygget under hösten, för att ge förhandlarna en chans att gå i mål.

– Men den tillfälliga överbryggningen gäller bara på villkor att det finns en pågående förhandling. Men förhandlingen är avslutad och det finns mig veterligen inga samtal om att starta upp någon ny, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Stockholm.

Därmed finns just nu ingen giltig grund för att fortsätta betala tunnelbanebyggets räkningar, menar han.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) håller inte med om att utbetalningarna skulle vara ogiltiga. Men att fristen löper ut vid årsskiftet råder det ingen tvekan om.

– Tiden rinner ut. Om ingen ny överenskommelse träffas måste avtalen med entreprenörerna sägas upp och allt arbete avbrytas. Regionen har försatt sig i en riktig rävsax och det här kommer inte att lösa sig av sig självt, säger Kristoffer Tamsons.

Staten beredd att betala

Det är runt 4 miljarder kronor som saknas för att tunnelbanan till Arenastaden, Barkarby och Nacka ska kunna byggas klart.

Meningen var att staten, Region Stockholm och de inblandade kommunerna skulle landa i en gemensam överenskommelse om finansieringen senast den 30 juni i år. Alla var överens om hur notan skulle fördelas och staten var beredd att stå för en ansenlig del.

Men regeringen vägrade i sista stund att skriva på överenskommelsen om tunnelbanan, eftersom både Region Stockholm och Stockholms stad i sin tur vägrade skriva under den avsiktsförklaring om Östlig förbindelse som regeringen ställt som villkor.

Östlig förbindelse är den tänkta motorvägstunnel mellan Nacka och Ropsten som framförallt Miljöpartiet och Vänsterpartiet är svurna motståndare till.

Klassiskt chicken race

Nu lägger båda parterna skulden på varandra – och båda sidorna försöker få den andra att vika undan i ett klassiskt chicken race.

– Det är märkligt att man säger nej till att statliga pengar till viktig infrasatruktur, när det enda som krävs är att man inte ska motarbeta statens fortsatta planering av Östlig förbindelse, säger Kristoffer Tamsons.

Av regeringens slutbud, som Mitt i har tagit del av, framgår att staten erbjuder sig att ta på sig hela ansvaret för planering och projektering av Östlig förbindelse.

Motbudet från Region Stockholm, Stockholms stad, Järfälla, Huddinge och Solna är att alla sådana framtida projekt måste förhandlas i särskild ordning – och först efter att finansieringen har säkrats för tunnelbanan.

1,5 miljard i extrakostnad

Regionstyret har i flera mail under sommaren uppmanat regeringen att skriva under det framförhandlade avtalet, som även ska göra det möjligt att påbörja bygget av Spårväg syd mellan Skärholmen och Flemingsberg.

– Frågan om varför tunnelbanan och huddingebornas Spårväg syd nu ska riskeras borde ställas till regeringen. Konsekvenserna av att avbryta tunnelbanebygget och sedan återuppta det igen skulle bli stora, bara för Barkarby rör det sig om över en och en halv miljard, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP)

Östlig förbindelse stjälpte trafikförhandling

Regeringen ville att Region Stockholm och Stockholms stad skulle ge positivt förhandsbesked om en östlig förbindelse. Men det blev nobben. Och då riskerar pengar till Spårväg syd att frysa inne.

Tidsfristen för att komma överens om hur fördyringen av de nya tunnelbanelinjerna och Spårväg syd ska fördelas gick ut på måndagen.

Och det utan att parterna kommit i mål.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att förhandlingarna kraschat, och att det är Socialdemokraternas fel "då de inte kunde ställa sig positiva till att staten i framtiden fick projektera en östlig förbindelse" skriver han i ett mejl.

Bromsade

För när regeringen i våras tillsatte en förhandlare i frågan passade de nämligen på att kasta in en brasklapp: Östlig förbindelse.

De ville ha en avsiktsförklaring mellan staten, regionen och berörda kommuner om förutsättningarna för att bygga och finansiera motorleden.

Och där blev det om inte tvärnit så i vart fall en betydligt lägre växel.

– Vi vill ha en gemensam dialog om vilken infrastruktur som Stockholmsregionen har mest behov av, och inte på förhand peka ut ett objekt, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

I den processen vill han att en ökad andel kollektivtrafikresenärer och klimatmål ska ingå.

Fem miljarder dyrare

Enligt honom är alla överens om hur de omkring fem miljarderna i fördyringar för t-bana och Spårväg syd ska fördelas.

– Det råder konsensus om t-banelinjerna och om första etappen i Spårväg syd, mellan Flemingsberg och Skärholmen. Nästan alla t-banetunnlar är sprängda, så det kommer vi att ta i mål, och vi kommer att kunna starta bygget av Spårväg syd, säger han.

Den etapp av Spårväg syd där man är överens om finansieringen är ännu så länge bara Flemingsberg-Skärholmen.

Den etapp av Spårväg syd där man är överens om finansieringen är ännu så länge bara Flemingsberg-Skärholmen.

Region Stockholm

Men när det gäller fortsättningen på spårvägen, mellan Skärholmen och upp till Älvsjö, är finansieringen fortfarande oklar.

Vill fortsätta förhandla

Anton Fendert hoppas nu att regeringen ska hörsamma regionens begäran om att förhandlingarna ska fortsätta.

– Vi har inte sagt nej till någonting, och hittills har förhandlingarna varit konstruktiva, säger han.

Vi har inte sagt nej till någonting.

Detta ingår i förhandlingarna:

Stockholmsförhandlingen: Tre tunnelbanelinjer byggs (till Barkarby, Arenastaden, Nacka-Söderort) samordnat med 77 900 bostäder i Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla. Kostnad: 31,8 miljarder kronor.

Sverigeförhandlingen: Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan, Spårväg syd, Roslagsbanan till city, samordnat med 30 cykelobjekt och 100 370 bostäder i Stockholm, Huddinge, Solna, Täby, Vallentuna och Österåker. Kostnad 25 miljarder kronor.

Källa: Trafikverket

Anton Fendert (MP) menar att det kan finnas andra investeringar än östlig förbindelse som är viktiga för Stockholmsregionen.

Anton Fendert (MP) menar att det kan finnas andra investeringar än östlig förbindelse som är viktiga för Stockholmsregionen.

Pekka Pääkkö

Spårväg syd hotad efter nej till östlig förbindelse

Förhandlingar kollapsade – bara halva sträckan finansierad ✔ M: "Socialdemokraternas fel" ✔ Styret: "Vi behöver se till helheten"