Tidsfristen för att komma överens om hur fördyringen av de nya tunnelbanelinjerna och Spårväg syd ska fördelas gick ut på måndagen.

Och det utan att parterna kommit i mål.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att förhandlingarna kraschat, och att det är Socialdemokraternas fel "då de inte kunde ställa sig positiva till att staten i framtiden fick projektera en östlig förbindelse" skriver han i ett mejl.

Bromsade

För när regeringen i våras tillsatte en förhandlare i frågan passade de nämligen på att kasta in en brasklapp: Östlig förbindelse.

De ville ha en avsiktsförklaring mellan staten, regionen och berörda kommuner om förutsättningarna för att bygga och finansiera motorleden.

Och där blev det om inte tvärnit så i vart fall en betydligt lägre växel.

– Vi vill ha en gemensam dialog om vilken infrastruktur som Stockholmsregionen har mest behov av, och inte på förhand peka ut ett objekt, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

I den processen vill han att en ökad andel kollektivtrafikresenärer och klimatmål ska ingå.

Fem miljarder dyrare

Enligt honom är alla överens om hur de omkring fem miljarderna i fördyringar för t-bana och Spårväg syd ska fördelas.

– Det råder konsensus om t-banelinjerna och om första etappen i Spårväg syd, mellan Flemingsberg och Skärholmen. Nästan alla t-banetunnlar är sprängda, så det kommer vi att ta i mål, och vi kommer att kunna starta bygget av Spårväg syd, säger han.

Den etapp av Spårväg syd där man är överens om finansieringen är ännu så länge bara Flemingsberg-Skärholmen.

Den etapp av Spårväg syd där man är överens om finansieringen är ännu så länge bara Flemingsberg-Skärholmen.

Region Stockholm

Men när det gäller fortsättningen på spårvägen, mellan Skärholmen och upp till Älvsjö, är finansieringen fortfarande oklar.

Vill fortsätta förhandla

Anton Fendert hoppas nu att regeringen ska hörsamma regionens begäran om att förhandlingarna ska fortsätta.

– Vi har inte sagt nej till någonting, och hittills har förhandlingarna varit konstruktiva, säger han.

Nya budet: Halva Spårväg syd skjuts på framtiden

Nya miljarder skjuts till, men det räcker inte för att bygga hela Spårväg syd. Sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö kan skjutas på framtiden, enligt uppgifter till Mitt i.

Senast den 30 juni ska staten, Region Stockholm, Stockholms stad och Huddinge kommun komma överens om hur de stora trafikinvesteringarna i Stockholms län ska betalas, enligt regeringens direktiv.

Totalt sett saknas minst fem miljarder för att de nya tunnelbanelinjerna i Stockholm ska kunna byggas klart och för att Spårväg syd och Roslagsbanans förlängning till t-centralen ska kunna påbörjas.

Intensiva förhandlingar pågår sedan i april och fredagen den 16 maj lämnade regionen och de två kommunerna in ett gemensamt förslag till regeringens förhandlingsperson om hur de stora underskotten ska hanteras.

Utan finansiering

Ingen av parterna vill öppet berätta om innehållet eftersom förhandlingen inte är klar.

Men enligt en källa med inblick i förhandlingen är det delar av Spårväg syd som troligen får stryka på foten.

Parterna är, enligt källan, beredda att gå in med mer pengar till spårvägen. Men det räcker bara till första etappen mellan Flemingsberg och Skärholmen.

Den andra etappen mellan Skärholmen och Älvsjö skulle därmed lämnas utan finansiering i detta skede.

Såhär ser hela den tänkta sträckan av Spårväg syd ut. Men i dagsläget finns inte pengar till se sista sju kilometerna mellan Skärholmen och Älvsjö.

Såhär ser hela den tänkta sträckan av Spårväg syd ut. Men i dagsläget finns inte pengar till se sista sju kilometerna mellan Skärholmen och Älvsjö.

Region Stockholm

Totalt handlar det om 1,3 nya miljarder till Spårväg syd som enligt källan ska delas mellan de fyra parterna. Det innebär att budgeten för spårvägen höjs från 4,2 till 5,5 miljarder.

Kan bli klar 2035

Om detta miljardtillskott klubbas nu i år skulle etapp 1 kunna öppna för trafik 2035, bedömer Mitt i:s uppgiftslämnare.

Men finansieringen av fortsättningen, från Skärholmen till Älvsjö, föreslås skjutas upp till nästa statliga planperiod som börjar efter 2037. Alternativt ska frågan lösas i en separat förhandling, enligt dessa uppgifter.

Samtidigt kräver kommunerna och regionen löften från regeringen att också etapp 2 ska byggas – även om det blir längre fram.

 – De kommer inte att vilja betala för den första sträckan om fortsättningen hänger helt i luften, säger Mitt i:s källa.

Avgörande sträcka

Särskilt för Stockholms stad är sträckan Skärholmen-Älvsjö avgörande. Annars skulle spårvägen hamna nästan helt utanför den egna kommunens gränser – vilken kan göra det olagligt för Stockholm att gå in med pengar.

– Vår hållning är att hela Spårväg syd ska byggas från Älvsjö till Flemingsberg. Vi kommuner och regionen har presenterat ett förslag på finansiering. Nu är det upp till regeringen och dess förhandlare att ta ställning till det, säger Stockholms stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Mitt i.

Nu är det upp till regeringen.

Spårväg syds etapper

Spårväg syd är en totalt 17 kilometer lång spårförbindelse, liknande Tvärbanan, som enligt Sverigeförhandlingen från 2017 ska byggas från Flemingsberg till Älvsjö, via Kungens kurva och Skärholmen.

Ursprungsbudgeten för hela spårvägen var 4,2 miljarder kronor.

Sommaren 2023 stod det klart att det saknades drygt 2 miljarder och en etappindelning har lagts fram som lösning för att komma vidare med projektet.

Etapp 1 mellan Flemingsberg och Skärholmen innefattar 10 kilometer och skulle enligt det senaste förhandlingsbudet kosta mellan 5 och 5,5 miljarder att bygga i 2016 års penningvärde.

Källa: Region Stockholm och Mitt i

Mitt i avslöjar

Det går idag bara att få fram pengar den första etappen av Spårväg syd, mellan Flemingsberg och Skärholmen, enligt Mitt i:s källor.

Det går idag bara att få fram pengar den första etappen av Spårväg syd, mellan Flemingsberg och Skärholmen, enligt Mitt i:s källor.

Mostphotos, Region Stockholm

Halva Spårväg syd skjuts på framtiden

Uppgifter: Miljarder saknas ✔ Stockholms krav: ”Nu är det upp till regeringen”