"Max tre varv" sägs det stå i norska rondeller enligt en av alla hurtiga Norgevitsar. Kanske har norrbaggar som befunnit sig vid Gullmarsplan haft anledning att skratta tillbaka åt ett och annat extravarv i sommar och höst.
I somras startade nämligen renoveringen av Johanneshovs trafikplats, vilket inneburit avstängda infarter och utfarter från den stora rondellen. Trafikplatsen som byggdes på 1940-talet är nu på väg att rustas upp.
En skylt på Olaus Magnus väg förkunnar vad som är på gång.
Anders Björklund
Andra vägar
Fogar och broskarvar ska renoveras, och i vissa fall bytas ut, så att inte vatten tränger ner och ödelägger trafikplatsens bärighet.
I höst stängdes nedfarten till Olaus Magnus väg av. Det innebär att bilister som har Hammarbyhöjden eller Björkhagen i sikte från Gullmarsplan får ta alternativa vägar till orterna.
Stalltipset får bli att köra riksvägen söderut och sedan vidare via Sofielundsvägen mellan Blåsut och Dalen. Men var lugn. Omvägarnas tid har ett slutdatum i början av november.
– Senaste uppdateringen jag har är att allt går som förväntat och blir klart vecka 45, säger Malinda Flodman, presstalesperson på Stockholms stads trafikkontor.
Fler vägarbeten påverkar trafiken i området. Skansbron har stängts av i norrgående riktning när körbanor smalnas av till förmån för cyklister och fotgängare. Det har lett till mer köbildning på Olaus Magnus väg och fler bilar på Skanstullbron och Johanneshovsbron.
Anders Björklund
Längre liv
Kalaset som Stockholms stad bekostar går på 52 miljoner kronor. Enligt beslutsunderlaget är anläggningen i "akut behov" av reparationer. Någon ambulansutryckning är det dock inte fråga om.
– Vi kommer att återuppta arbetet de två kommande somrarna, säger Malinda Flodman.
När arbetet fortsätter slipper dock bilister som gillar att trafikera rondellen till och från Hammarbyhöjden och Björkhagen påverkan. Arbetet sker framöver vid andra delar av trafikplatsen. När allt är klart 2027 beräknas livslängden för Johanneshovs trafikplats förlängas med 40-50 år.