När konduktören Alezzandro kommer förbi plockar resenärerna lurarna ur öronen och hälsar. Snart får dock både han och de andra konduktörerna på Lidingöbanan andra uppgifter. Betalstolpar ska nämligen ersätta konduktörerna på Lidingöbanan.
Resenären Gerrit Knell ser både för- och nackdelar med förändringen.
– Då slipper de gå runt här och vingla när tåget rullar och jag slipper ta ut hörlurarna. Samtidigt blir det mindre personligt, säger han.
– Frågan är om det blir kö vid automaterna. På bussarna till exempel tar det en stund för alla att blippa. Som tysk gillar jag effektivitet.
– Jag har bara bott i Larsberg, i en månad. Jag kommer från Tyskland och är van att konduktörer kollar biljetter. Tänker ändå att det kanske är skönt för dem att slippa gå runt här när tåget rullar – och jag slipper ta ut hörlurarna. Samtidigt blir det mindre personligt. Frågan är om det kommer att bli kö när man ska blippa vid automaterna, som tysk gillar jag effektivitet mer. Jag tar det här tåget varje dag då jag pluggar på KTH, säger Gerrit Knell.
Pekka Pääkkö
I Facebookgruppen Lidingö anslagstavla har reaktionerna varit många. Vissa tycker att det ska bli härligt att slippa biljettkontrollen, andra oroar sig för att det blir otryggt utan konduktörer.
Alezzandro får också en hel del frågor.
– Många är ledsna och undrar varför förändringen sker, säger han.
Senast den 15 december ska betalstolparna vara i drift och i samma veva försvinner konduktörerna. Det kommer därmed inte längre vara möjligt att köpa biljett ombord.
”Måste modernisera oss”
Konduktörerna har fyllt flera funktioner, enligt SL. Den viktigaste har varit att se till att folk betalar. Men övergången till tekniska betallösningar har pågått under lång tid inom hela den spårbundna SL-trafiken, enligt Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.
– De har tagit bort konduktörerna på Roslagsbanan också. Jag tycker att de behövs, och de även borde finnas på pendeltågen, säger Christina Hammargren. – Det kan hända saker, någon kan bli sjuk, man kan behöva ringa ambulans. Då är det bra att det finns en konduktör,, säger Kerstin Byström.
Pekka Pääkkö
– Vi behöver modernisera oss, precis som resten av samhället, skriver hon i ett mejl till Mitt i.
– Den tekniska utveckling som skett under 2000-talet har inneburit en förflyttning från människa till teknik. I SL-trafiken finns mycket spårtrafik men det är endast Lidingöbanan och Spårväg City som fortfarande har konduktörer.
Räknar ni med att antalet plankare blir fler?
– Vi förutsätter att de som nyttjar SL:s stora utbud gör rätt för sig och att de förstår att minskade intäkter kan leda till ett sämre trafikutbud i framtiden.
– Det är bättre att det kommer kontrollanter som på tunnelbanan och att man blippar biljetten själv i stället. Det känns meningslöst att visa sin biljett varje resa. Det måste även vara kostsamt för SL, säger Muhammad Mohammady.
Pekka Pääkkö
Konduktörerna kommer att ersättas av biljettautomater och slumpmässiga biljettkontroller. Alla konduktörer kommer att erbjudas nya uppgifter inom kollektivtrafiken.
Biljettautomaterna ska stå utomhus på perrongen.
Har ni tittat på att ha dem inne i spårvagnen?
– Om det skulle bli problem med utrustningen är det enklare att reparera om de står på perrongen.
Enligt flera öbor har konduktörer varit viktiga för att folk med rullatorer eller rullstol ska få hjälp att komma av och på. Hur ser ni på det?
– Plattformar är utformade för att det ska vara säkert för personer med rullatorer och rullstolar att kliva av och på spårvagnarna. Så är det även i tunnelbanan där vi under lång tid sett att det fungerar mycket bra.
– Principiellt sett är det bra, trivsamt och tryggt att ha konduktörer på spårvagnen. Det skapar ordning och en känsla av att det finns något personligt. Jag vill betona att våra åsikter inte har någonting med ålder att göra, säger Lasse Svantesson. – Att skicka barnen på spårvagnen känns tryggare med konduktörer, som förälder, säger Christina Löfqvist.
Pekka Pääkkö