Köpenhamn har dem. Milano och Taipei likaså. Nu ska också Stockholm ta steget in i framtiden och satsa på förarlösa tunnelbanetåg.

Det är den nya, gula tunnelbanelinjen som ska byggas mellan Fridhemsplan och Älvsjö som planeras få helt automatiserade tåg.

Det blir den gula linjen från Fridhemsplan till Älvsjö som får den helt nya tunnelbanetekniken.

Det blir den gula linjen från Fridhemsplan till Älvsjö som får den helt nya tunnelbanetekniken.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Klart 2034

Eftersom det handlar om en fristående linje finns möjligheten till "en ny generation fordon, både till funktion och utseende", skriver förvaltningen för utbyggd tunnelbana i ett beslutsunderlag som nu ska upp till politiskt beslut.

Byggstarten planeras till 2025 och invigningen blir i bästa fall nio år senare – alltså 2034 om allt går som det ska.

Varför har Stockholm dröjt så länge?

– Alla andra utbyggnader av tunnelbanan som pågår är förlängningar av befintliga linjer. Och det går inte att byta tåg mitt på en linje, säger Emma Sahlman, pressansvarig för Nya tunnelbanan.

Systemet som planeras kallas GoA-4-system, vilket betyder fjärde graden av automatisering.

Kan titta ut

Tågen kommer att skilja sig från traditionella fordon genom att de saknar förarhytt och istället har ett fönster framåt som passagerarna kan se ut genom.

"Det ger resenärerna en ny upplevelse av att resa med Stockholms tunnelbana. Fordonen måste även vara försedda med tekniska lösningar som ersätter förarans uppgifter", skriver förvaltningen.

Kameror och larmtelefon

Tågen som handlas upp ska ha tydlig passagerarinformation, kameraövervakning och larmtelefon för att garantera en trygg resenärsupplevelse, enligt beslutsunderlaget.

Någon tidsplan för automatisering av det övriga tunnelbanenätet finns inte i dagsläget.