Under en tid var det den hetaste frågan i vissa delar av Kungsholmen: Ska tunnelbanans arbetstunnlar borras från utkanten av Rålambshovsparken eller från macken vid Lindhagensplan?

När det i maj förra året stod klart att arbetsplatsen inte hamnar vid Rålis var det många som drog en suck av lättnad.

– Intresset för att prata med oss har minskat markant, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

"Intresset att prata med oss har minskat mycket", säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

"Intresset att prata med oss har minskat mycket", säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Olle Anrell

Arbetstunnlarna ska användas för att komma till den nya plattform som byggs under blåa och gröna linjen på Fridhemsplan.

För att illustrera intresset före och efter beskedet är det bara att titta på antalet inkomna synpunkter vid de två olika samråd som har hållits.

Under samrådet i november 2023 var Rålambshovsparken fortfarande ett alternativ. Då handlade cirka 630 av 1 000 inkomna synpunkter om Fridhemsplan. 

”Rätt och riktig”

I samrådet i maj 2024, då Rålambshovsparken inte längre var ett alternativ, handlade 50 av 300 inkomna synpunkter om Fridhemsplan.

– Det betyder inte att förslaget vid Lindhagen är sex gånger bättre. Det var inget enkelt val, men vi landade i en lösning som vi tycker är rätt och riktig, säger Johan Brantmark.

Här i slänten vid Rålis hamnar alltså inte arbetsplatsen till mångas glädje.

Här i slänten vid Rålis hamnar alltså inte arbetsplatsen till mångas glädje.

Olle Anrell

Det finns dock fortfarande kritik från närboende och näringsidkare även vid Lindhagen. Av samrådsmaterialet framgår att många är oroliga för hur de ska störas av arbetet kommande år.

– Folk ska få veta när, var och hur vi stör. De ska även få information om vilka rättigheter de har, säger Johan Brantmark.

I fält

Regionens fastighetsbolag Locum påpekade under senaste samrådet att tunneln från rondellen hamnar under sjukhus och andra känsliga verksamheter.

– Vi planerar arbetstider så att det passar Locums verksamheter så bra som möjligt.

Just nu arbetar tjänstemän med att ta fram ett nytt förslag till järnvägsplan som går ut på granskning under våren.

Samtidigt jobbar Stockholms stad med att ändra detaljplanen för området så att det går att bygga tunnelbana. Och till Mark- och miljödomstolen har regionen skickat en ansökan där de beskriver hur de ska arbeta när de bygger tunnelbanan.

Är alla dessa tre tillstånd på plats kan man sedan börja borra och spränga fram tunnlarna.

Då syns de i fält

Under 2025 kommer FUT, Förvaltning för utbyggd tunnelbanan, öka dialogen med grannar, näringsidkare och andra aktörer som påverkas av arbetet vid Lindhagen.

– Sedan kommer man att se oss i fält på Kungsholmen med ledningsarbeten och andra förberedande arbeten någon gång under 2026.