Jasper Rickmers från Cykelfrämjandet tar täten när tio cyklar rullar iväg från Turebergs torg. Första etappen tar slut efter knappt 100 meter, vid övergångsstället över Sollentunavägen.
– Här är det väldigt otydligt hur man ska bete sig som cyklist. Det är inte bra eftersom ett regionalt cykelstråk går härifrån och söderut, säger Jasper Rickmers.
När Cykelfrämjandet såg att Sollentuna inte alls uppnått sina mål för cyklingens andel av resorna gjorde de en enkät för att ta reda på vad Sollentunaborna tycker att kommunen ska prioritera när det gäller cykelinfrastruktur.
Det resulterade i en rapport, Cykelvision för Sollentuna, och man bjöd in drygt 20 politiker till en cykeltur för att tillsammans uppleva cykelvägnätets styrkor och svagheter.
Utöver Mitt i:s reporter deltog dessa nio i Cykelfrämjandets cykeltur i Sollentuna: Jasper Rickmers (Cykelfrämjandet), Thomas Nyman (KD), Henrik Thunes (M), Britt-Inger Wennström Kajnäs (M), Peter Godlund (MP), Christoffer Sjögren (politisk sekreterare MP), Sofia Buhrgard (Cykelfrämjandet), Samuel Scherman (V) och Lucas Grönborg (Cykelfrämjandet).
Tomas Stark
Men bara fem politiker dök upp till samlingen utanför kommunhuset.
– Vi hade hoppats på fler. Synd att inte alla partier är representerade, säger Jasper Rickmers.
Knepigt förbi busstorget
Cykelturen fortsätter längs Sollentunavägen söderut. Där är cykelbanorna bra även om vi måste byta sida av vägen ett par gånger, med onödiga stopp och korsande av vägen som följd.
På cykelbanan längs Sollentunavägen söder om Sollentuna centrum rullar det på bra. Närmast kameran syns Britt-Inger Wennström Kajnäs (M). "Cykelinfrastrukturen är en viktig och prioriterad fråga för oss att jobba med", säger hon.
Tomas Stark
Värre blir det när vi har vänt norrut och cyklar på Sköldvägen intill järnvägen. Där finns ingen cykelbana och vid busstorget är det nästan omöjligt att förstå hur man ska cykla för att ta sig vidare till andra sidan Bygdevägen.
Vi stannar till i Häggvik. Här måste cyklister ta en omväg jämfört med om det funnits en cykelbana öster om Norrvikenleden förbi Häggviksrondellen.
– När det gäller det regionala cykelstråket har vi gjort vår del i Sollentuna, men det finns andra aktörer också. Här i Häggvik har vi inte de ekonomiska musklerna att lösa problemen själva, vi måste ha Trafikverket med oss. Vi har också byggt cykelbana från Edsberg till Rösjön och längs hela Frestavägen förbi Väsjön, men så tar det tvärt slut vid kommungränsen, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M).
I Sollentuna går det bra att cykla längs hela Frestavägen, en stor del av sträckan har till och med gång- och cykelbana på båda sidorna av vägen, men vid kommungränsen till Upplands Väsby tar det tvärstopp.
Tomas Stark
Minskade satsningar
Jasper Rickmers håller med om att alla kommuner är beroende av Trafikverket när det gäller kommunövergripande cykelvägar, men han betonar att kommunen äger 90 procent av cykelnätet och att det finns mycket att göra där. Och Sollentunas satsningar på cykelinfrastruktur har minskat stadigt, från 534 kronor per invånare 2015 till 65 kronor per invånare 2023.
– Det beror på att vi har satsat mycket på cykling tidigare. Nu har det handlat mer om underhåll och sådant som att säkra skolvägarna och att bygga cykelparkeringar, säger Britt-Inger Wennström Kajnäs (M), ordförande i kommunstyrelsens mark- och exploateringsutskott.
Kritik från Miljöpartiet
Oppositionsrådet Peter Godlund (MP) har kritiserat majoriteten för att arbetet med cykelplanen ”har tappat farten”. Han har även reagerat på att Sollentuna på bara några år fallit från toppskiktet till botten i Cykelfrämjandets rankning kommunvelometern.
Henrik Thunes lovar dock att kommunens ambitionsnivå är hög.
– Vårt mål är att skapa så goda förutsättningar som möjligt så att den som vill använda cykeln ska tycka att det är smidigt, säger han.