Genom ett separat busskörfält på 500 meter före utfarten till Gudöbroleden ska bussarna enligt en studie kunna spara 7–8 minuter i rusningen. I genomsnitt beräknas tidsvinsten ligga på två minuter.

Kö uppstår i dag främst för fordon som i rusningtrafiken ska svänga söderut på Gudöbroleden från Skrubba Malmväg på gränsen till Tyresö.

Ska breddas för bussfilen

Vägen ska enligt planen breddas för att göra plats för den nya bussfilen. Enligt förslaget får också övriga trafikanter vänta något längre på att nå dagens tvåfilssystem som finns innan utfarten till Gudöbroleden.

Köbildning uppstår på Skrubba Malmväg för fordon som ska svänga söderut på Gudöbroleden.

Köbildning uppstår på Skrubba Malmväg för fordon som ska svänga söderut på Gudöbroleden.

Google Maps

I Stockholms stads senaste trafiknämnd fattades inriktningsbeslutet.

– Det här ger betydande tidsbesparingar för busstrafiken och gör kollektivt resande på tvären attraktivare, säger trafikborgarrådet Lars Strömgen (MP).

Byggstart är enligt nuvarande tidplan hösten 2025.