I dag går det som bekant bara att ta gröna eller blå linjen från Fridhemsplan – men i framtiden ska en ny gul linje till Älvsjö också ligga på stationen.

Planeringen av hur den ska byggas pågår fortfarande, och för tillfället sker en granskning av den så kallade Järnvägsplanen för gula linjen.

Ingen fara för omgivningen

Av den framgår att byggandet av tunnelbanan kommer att märkas av även uppe på Kungsholmens gator. På Fridhemsgatan ska det i framtiden nämligen byggas ett så kallat brandgasschakt i den gröna slänten upp mot Kungsholmens grundskola.

– Det är ont om lämpliga platser i området. Placeringen har bedömts som den bästa, bland annat utifrån påverkan på omgivningen, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

Emma Sahlman, pressansvarig på nya tunnelbanan, säger att schaktet inte ska innebär någon fara för eleverna på Kungsholmens grundskola.

Emma Sahlman, pressansvarig på nya tunnelbanan, säger att schaktet inte ska innebär någon fara för eleverna på Kungsholmens grundskola.

Region Stockholm

Schaktet lär dock inte byggas förrän 2029-2030. Enligt Emma Sahlman ska det inte utgöra någon fara.

– Ett brandgasschakt används enbart om det skulle ske brand eller rökutveckling i tunnelbanan – något som är väldigt ovanligt. Brandgaser är hälsovådliga – men de späds snabbt ut när de kommer ut i luften och innebär ingen fara för omgivningen.

Har flyttats

Tidigare var tanken att schaktet skulle hamna vid det lilla torget utanför gamla biograf Draken. Men placeringen har alltså ändrats eftersom stationens placering också har justerats.

Arbetsytan som behövs för att bygga schaktet bredvid skolan beräknas till runt tusen kvadratmeter som spärras av. Ett stort arbete som gör att ett av de södergående körfälten för Fridhemsgatan tas i anspråk.

– Gång- och cykeltrafiken kommer att behöva ledas om under byggtiden och någon typ av skyddsplank sätts upp mot skolgården.

Vid Fleminggatan, nära Arbetargatan, planeras ett luftutbytesschakt för att ventilera stationen. Arbetet startar runt 2030 och kräver en 900 kvadratmeter stor yta. Dagens gatuparkering påverkas och 3–4 parkeringsplatser försvinner.

Vid Fleminggatan, nära Arbetargatan, planeras ett luftutbytesschakt för att ventilera stationen. Arbetet startar runt 2030 och kräver en 900 kvadratmeter stor yta. Dagens gatuparkering påverkas och 3–4 parkeringsplatser försvinner.

Skisser från FUT:s granskningsmaterial

Sparar 70 miljoner

I granskningshandlingarna skrivs det också kort om planeringen av arbetstunnlarna från bensinmacken vid Lindhagen. Enligt regionen blir det tunnelarbetet hela 70 miljoner kronor billigare jämfört med om de hade valt att ta fram tunnlarna från slänten vid Rålambshovsparken.

– Framför allt handlar det om kortare byggtid, säger Emma Sahlman.

Vad kommer det kosta totalt att ha arbetstunnlarna från Lindhagensplan?

– Upphandlingen är inte gjord ännu så det är inte en siffra vi kan gå ut med.

 Enligt regionen blir tunnelarbetet nu hela 70 miljoner kronor billigare jämfört med om de hade dragits från slänten vid Rålamsbgovsparken i stället.

 Enligt regionen blir tunnelarbetet nu hela 70 miljoner kronor billigare jämfört med om de hade dragits från slänten vid Rålamsbgovsparken i stället.

Olle Anrell