I måndags sa Nackas kommunstyrelse som styrs av Alliansen ja till att låta Tesla utföra testerna på kommunens vägar. Men Nacka vill att bolaget lovar att inte köra utanför förskolor, skolor och idrottsplatser.
”Kommunen önskar få återkoppling om försöksprojektets resultat för att kunna utvärdera effekterna på trafiksäkerhet, framkomlighet, miljö och barns rörelsefrihet inför framtida planering”, skriver Nacka till Transportstyrelsen som hanterar Teslas ansökan.
Men alla partier är inte positiva. Vänsterpartiet ifrågasätter att kommunen ska samarbeta med Tesla som i över två år har varit i konflikt med svenska fackförbund och hittills vägrat teckna kollektivavtal med IF Metall.
”Säkerhetsriskerna för stora”
Konflikten har bland annat lett till att service och reparationer av laddstationer blockerats av Elektrikerförbundet, verkstadsbyggen av Byggnads, besiktningar av Unionen arbete med fiber och telefoni av Seko.
När natur- och trafiknämnden hanterade ärendet nyligen framhöll Erika Elison (V) att blockaderna mot Tesla sannolikt fortsätter och gör testkörningarna farliga.
– Om TM Sweden AB inte tecknar kollektivavtal är utsikterna att få blockaderna upphävda små. Utan tillgång till de blockerade tjänsterna blir säkerhetsriskerna kring testerna för stora.
Tesla hoppas att automatiserade fordon ska minska mänskliga misstag i trafiken. Men under testkörningarna kommer det hela tiden finnas en utbildad förare med i bilen.
Transportstyrelsen beslutar om Tesla till slut får genomföra testerna i Nacka.