Viljan finns, men att bemanna skolbiblioteken har visat sig svårt. Det råder brist på skolbibliotekarier.
Det räcker inte att ha en lokal med böcker och digitala medier på skolorna. Nu måste det också finnas bibliotekarier på plats. I första hand utbildade för skolbibliotek, i andra hand annan utbildade i litteratur och språk.
Trots att det snart gått ett halvår sedan lagen trädde i kraft visar den sig svår att leva upp till.
Delar bibliotek
Rektorn på Vallentuna Internationella Montessoriskola, Pia Öhberg, skriver i mejl att flera lärare tidigare har delat på uppdraget "men nu planerar vi för att en av våra legitimerade lärare ska gå utbildningen på Högskolan i Kristianstad och då kommer att få ett samlat uppdrag och ansvar för skolbiblioteket i sin tjänst."
Än så länge är biblioteket bemannat två timmar om dagen.
Samma bild ges av rektorerna på Vallentuna Friskola och Vittra. På båda finns bemannade bibliotek men personalen har ännu ingen biblioteksutbildning.
Förra året saknades skolbibliotek på Bällstabergsskolan och Olympiaskolan. Nu finns ett på Bällstaberg medan Olympia, som har få elever, får använda Rosendalsskolans bibliotek.
Landsbygdsskolorna Gustav Vasa, Kårsta och Karby samarbetar med folkbiblioteket på Kuben och delar bibliotekarie med dem
– I de centralt belägna skolorna tittar rektorerna på om det går att dela på en bibliotekarie. Men andra skolor, som Haga, är så stora att de behöver en egen, säger Susanna Falk.
Ska utbildas
Än så länge är det oklart hur många timmars tjänstgöring de får.
– Men utmaningen är att hitta skolbibliotekarier, för det är en annan inriktning än en vanlig bibliotekarie.
Även kommunen kommer därför att fortbilda lärare.
– Det finns få färdigutbildade skolbibliotekarier i Sverige. Det blir oftast lärare med behörighet i svenska man tänker sig fortbilda, för de har mycket gemensamt i utbildningen när det gäller litteratur, säger Susanna Falk.
Uppdragsutbildningen Skolbibliotekarien och det pedagogiska rummet i Kristianstad på 7,5 poäng tycks fylla en lucka.
– Den vanliga biblioteksutbildningen har inte haft skolfokus, säger Jenny Edvardsson, adjunkt i utbildningsvetenskap på högskolan i Kristianstad.