Utanför gassar solen och vattnet i Nybroviken glittrar där Waxholmsbåtarna ligger på rad. Men det är inte i skärgården som Dramaten och Scenkonstmuseet arrangerar kollo den här veckan.

Innanför de tjocka stenväggarna på Scenkonstmuseet är 25 barn i mellanstadieåldern inne på sin tredje dag på årets teaterkollo.

– Det var en varulv först, sedan blev det en demon med en kazoo, säger Chaplin Pagmar, 11, och demonstrerar handdockan som han har skapat med färg, fejkpäls och piprensare.

Freja Mitchell, Gertrude Lemming och Chaplin Pagmar har skapat kostymer med handdockor i ärmarna.

Freja Mitchell, Gertrude Lemming och Chaplin Pagmar har skapat kostymer med handdockor i ärmarna.

Angie Gray

Rockmorfar med tuppkam

I den stora ateljén har barnen tillverkat egna kostymer till den förställning som spelas upp i slutet av veckan. En av skjortans ärmar blir just en handdocka.

– Hur får man en docka att se levande ut? Jag har lärt mig massor om färger och design, min docka blev en rockmorfar med tuppkam, säger Gertrude Lemming, 10.

Helena Thornqvist, teaterpedagog på Scenkonstmuseet, kollar hur det går med den stora fisk som är en central del av rekvisitan.

Helena Thornqvist, teaterpedagog på Scenkonstmuseet, kollar hur det går med den stora fisk som är en central del av rekvisitan.

Angie Gray

Under kollot träffar barnen dramapedagoger, kostymörer, ljudtekniker, ljusdesigners och påklädare. Tillsammans arbetar de fram allt från kläder och rekvisita till repliker.

– Det är väldigt kreativt. Jag sitter ofta med mobilen när jag kommer hem från skolan, men nu har jag blivit inspirerad. Det är väldigt kul att ta något gammalt och göra något nytt av det, säger Freja Mitchell.

Spelar upp på Dramaten

Det är andra året som Dramaten och Scenkonstmuseet ordnar teaterkollo. Årets tema är "Hopp och förtvivlan", berättar Elin Callmer, dramapedagog på Unga Dramaten.

– Hur hittar man hopp i en svår tid, och hur hittar man mening när saker känns svårt?

Helena Thornqvist, teaterpedagog på Scenkonstmuseet, och Elin Callmer, dramapedagog på Unga dramaten.

Helena Thornqvist, teaterpedagog på Scenkonstmuseet, och Elin Callmer, dramapedagog på Unga dramaten.

Angie Gray

Under kollot ligger fokus på processen, snarare än slutprodukten. Det innebär att föreställningen inte blir någon konventionell berättelse från A till Ö.

– Barnen skapar ett collage av scener, repliker, sång och ljud. Uppspelet på Lejonkulan på Dramaten är inte det viktigaste.

Nya kompisar

Att åka på kollo kan vara ett bra tillfälle att lära känna nya personer. Och Dramatens teaterkollo är inget undantag. Den första dagen var det lite stelt, berättar Elin Callmer. Men efter någon timme, och ett par övningar lossnade det.

– Jag har fått tre nya kompisar, säger Gertrude Lemming.