Sista sträckan att få hål på var emellan Sickla och Hammarby sjöstad. Där skedde ett genomslag i tisdags kväll. Det betyder att förlängningen av blå linje – som ska binda samman Söderort, Nacka och Barkarby – är färdigsprängd.
– Det här är en milstolpe i byggandet av nya tunnelbanan, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i en kommentar.
Arbetet går nu in i nästa fas, där de tomma tunnlarna ska bli tunnelbana.
– Boende i närheten av nya tunnelbanan har fått stå ut med en del oväsen medan tunnlarna sprängts fram, nu blir det förhoppningsvis lite lugnare.
Tunnlarna är nu öppna hela vägen från Nacka i öster och Sockenplan i söder till Barkarby i nordväst.
Region Stockholm
Öppnar om några år
Arbetet med att förlänga blå linje startade 2019. Redan 2023 utfördes sista sprängningen mellan Akalla och Barkarby. Där öppnar tunnelbanan 2027.
Invånarna i Nacka, på Södermalm och i Söderort får ha lite mer tålamod innan de nya stationerna tas i bruk. Tågen väntas börja rulla där 2030.
– Östra Södermalm och Hammarby Sjöstad är redan i dag centrala delar av länet, men tunnelbanan gör det möjligt med ännu smidigare kollektiva resor.
Blå linje under Södermalm och ut mot Nacka och Söderort öppnar 2030.
Region Stockholm