Sista sträckan att få hål på var emellan Sickla och Hammarby sjöstad. Där skedde ett genomslag i tisdags kväll. Det betyder att förlängningen av blå linje – som ska binda samman Söderort, Nacka och Barkarby – är färdigsprängd.

– Det här är en milstolpe i byggandet av nya tunnelbanan, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) i en kommentar.

Arbetet går nu in i nästa fas, där de tomma tunnlarna ska bli tunnelbana.

– Boende i närheten av nya tunnelbanan har fått stå ut med en del oväsen medan tunnlarna sprängts fram, nu blir det förhoppningsvis lite lugnare.

Tunnlarna är nu öppna hela vägen från Nacka i öster och Sockenplan i söder till Barkarby i nordväst. 

Tunnlarna är nu öppna hela vägen från Nacka i öster och Sockenplan i söder till Barkarby i nordväst. 

Region Stockholm

Öppnar om några år

Arbetet med att förlänga blå linje startade 2019. Redan 2023 utfördes sista sprängningen mellan Akalla och Barkarby. Där öppnar tunnelbanan 2027.

Invånarna i Nacka, på Södermalm och i Söderort får ha lite mer tålamod innan de nya stationerna tas i bruk. Tågen väntas börja rulla där 2030.

– Östra Södermalm och Hammarby Sjöstad är redan i dag centrala delar av länet, men tunnelbanan gör det möjligt med ännu smidigare kollektiva resor.

Blå linje under Södermalm och ut mot Nacka och Söderort öppnar 2030.

Blå linje under Södermalm och ut mot Nacka och Söderort öppnar 2030.

Region Stockholm