Förslaget att ge Märsta station en uppfräschning kom i tisdags då Trafikverket presenterade sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037. 

Märsta station är idag en viktig del i sträckan mellan Stockholm och Uppsala, men stationen är utdaterad och osäker. Så motiverar Trafikverket att stationen togs med i planen.

Den farliga övergången vid Märsta station.

Den farliga övergången vid Märsta station.

Tintin Bokesten

Enligt dem möter stationen i sitt nuvarande skick inte dagens standard för tillgänglighet och säkerhet. 

Nya förslaget

De nuvarande två spåren begränsar kapaciteten för trafiken och därför föreslås nu fyra spår, en ny perrong och en förbättrad stationsmiljö, ett projekt som ska kosta runt 1.4 miljarder kronor.

I dagsläget måste man som resenär ibland korsa spåret för att ta sig till stationen, i det nya förslaget vill man därför även bygga tre nya passager till stationen för en bättre säkerhet. 

En ”Infrastrukturseger”

Mattias Askerson beskriver förslaget som en seger för infrastrukturen.

Mattias Askerson beskriver förslaget som en seger för infrastrukturen.

Sigtuna kommun

I ett inlägg på sociala medier beskriver Mattias Askerson, kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna kommun, förslaget som en “infrastrukturseger för Sigtuna kommun” och fortsätter:

– Trafikverkets förslag till nationell plan är därför en delseger. Märsta stations ombyggnad till ett riktigt resecentrum och E4:ans breddning hela vägen till trafikplats Arlanda är med. Precis som vi har drivit på för över lång tid.

Våren 2026 kommer regeringen slutgiltigt besluta vilka projektet kommer att få finansiering.