Det är tidig morgon och rusningstid på Märsta station. På perrongen står Lydia Johannes och väntar på tåget till Uppsala.

– Det är väldigt ofta som tågen är sena. Det vore väldigt bra om ombyggnationen leder till att tågen går i tid, säger Lydia.

Det var under kommunstyrelsens sammanträde den 20 januari som den nya avsiktsförklaring för Märsta station klubbades i genom. Något som Mitt i tidigare har rapporterat om.

Beslut 2026

Planen är att Märsta station kommer få en ny stationsbyggnad med en bro till plattformarna. Men beskedet om framtiden för Märsta station kommer först under våren 2026. Det är nämligen då som regeringen beslutar om projektet kommer att få finansiering eller inte.

När Mitt i pratar med Märstapendlare om vad stationen behöver är alla överens om att en ny övergång bör vara första prioritet.

Märsta station har inte byggts om sedan 70-talet.

Märsta station har inte byggts om sedan 70-talet.

Stefan Källstigen

Farlig övergång

I dagsläget finns en gångväg över spåren med bommar på vardera sida. En övergång som många Märstabor tycker är farlig.

– Det är många tåg som inte stannar när folk springer under bommarna, säger Lucian Kostek.

Även Märstabon Marie, som varje dag pendlar från stationen, tycker att övergången behöver byggas om.

– Det är ofta man hamnar på fel sida bommarna och får stå och vänta, speciellt från parkeringen lite längre bort. Det vore mycket bättre med en bro över spåren, säger Marie som varje morgon tar tåget från spår två.

Märsta station får också agera vänthall för frusna resenärer.

Märsta station får också agera vänthall för frusna resenärer.

Stefan Källstigen

Brist på vänthall

På Märsta station finns ingen vänthall och istället är det många resenärer som väntar inne på Pressbyrån eller i det lilla utrymmet vid spärrarna. Stationen är en av de få pendeltågsstationer som inte rustats upp nämnvärt sedan 1970-talet.

Kommunstyrelsens ordförande Olof Holst (M) är nöjd med förra veckans beslut i kommunen även om det slutgiltiga avgörandet om bygget blir av inte ligger i hans händer. Det är på tiden att Märsta station moderniseras, tycker han.

– Vi vill ha ett resecentrum i Märsta i stället för en station som är totalt outvecklad och ålderdomlig, sade han till Mitt i inför beslutet.

Det finns även brister i spårdragningen som gör att kapaciteten för hur många tåg som kan trafikera Märsta påverkas.

Pendlaren Emelie tycker även hon att det är dags för stationen att ta steget in i samtiden.

– Det är väldigt kallt när man står här på vintern, det behövs verkligen en vänthall. Det känns som om alla andra stationer har en vänthall förutom vår, säger Emelie som ska ta det försenade tåget till Uppsala.

Även Pressbyrån ställer sig positiva till en ny vänthall då det ofta blir trångt av alla resenärer som kommer in och värmer sig och väntar i butiken.