Mellan 2022 och 2023 ökade antalet anmälda bedrägeribrott från 434 till 594 anmälningar i Sigtuna kommun. Det är en ökning med 40 procent. Detta enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Vanligast är att bedragarna riktar sig mot de äldre, men lurendrejarna kan också ge sig på yngre offer.

John Norberg är kommunpolis i Sigtuna. Han har lagt märke till hur bedragarna använder sig av olika metoder för att slå till mot olika målgrupper. När det kommer till yngre personer har det ofta handlat om att lägga ut en vara, till exempel en telefon, på internet för ett ovanligt lågt pris. När köparen sedan fått telefonen har den visat sig inte fungera. John tror att skamfaktorn kan påverka hur många som faktiskt anmäler brott.

– Jag tror det kan finnas ett mörkertal i bedrägerier, främst bland yngre. Man vill inte anmäla för att man inte vill gå ut med att man har blivit lurad, säger han.

John Norberg är kommunpolis i Sigtuna kommun.

John Norberg är kommunpolis i Sigtuna kommun.

Polisen

Tar sig in i lägenheten

En annan form av bedrägeri som är vanlig i Sigtuna kommun är att personer försöker ta sig in offrets hem, berättar John Norberg.

– Det händer att man utger sig för att vara hemtjänst eller någon reparatör, eller polis. Det händer nog flera gånger per dag bara i Sigtuna kommun, antingen försök eller att folk tar sig in och stjäl värdesaker.

När det är äldre personer som drabbas brukar polisen åka ut till platsen i uniform och hålla telefonkontakt. Detta för att underlätta mötet med brottsoffret.

– Ibland kan det vara att folk har blivit av med massa pengar och då är folk uppgivna. Men det är som med alla brott att man aldrig ska skämmas för att man blir utsatt, det är dem som begår brotten som ska skämmas, säger han.

Håller föreläsningar

Towe Hägg jobbar på polisens bedrägerisektion. Hon berättar att brotten generellt sett är svåra att utreda, men att polisen har många kampanjer för att informera allmänheten. Det gäller att ligga ett steg före, eller åtminstone i gångtakt med bedragarna som ofta byter metoder.

– Vi är ute, både volontärer och polisanställda, på olika möten, mässor och så vidare. Olika sätt att lura folk pågår hela tiden och det är alltid bra att prata om de olika tillvägagångssätten, säger hon.

Towe Hägg, på polisens bedrägerisektion har märkt hur bedragarna arbetar med olika metoder beroende på målgrupp.

Towe Hägg, på polisens bedrägerisektion har märkt hur bedragarna arbetar med olika metoder beroende på målgrupp.

Sara Brynedal/Polisen

Att aktivt prata med kommuninvånarna är något som John själv har gjort, både på Märsta bibliotek och i kyrkan. Han ser gärna fler sådana tillfällen i framtiden.

Vad brukar vara ditt vanligaste råd?

– Till exempel behöver man inte svara i telefon om det ringer och om man är misstänksam går det bra att bara lägga på, säger han.