Det är Vinsta östra och västra grundskolors rektor Susanna Franzén som vill korta ner såväl skoldagarna som loven inom lågstadiet – ett gensvar på regeringens bud om att förlänga skoldagarna.
Susanna Franzéns syfte är att få till en jämnare arbetsbörda i skolan, vilket hon menar kan höja skolresultaten.
– Vi komprimerar lärarnas och elevernas arbetstid i dag till den mån att lärarna tvingas jobba 45 timmar i veckan under läsåret. De flesta är rena vrak i slutet av vårterminen. Varför tror folk att vi har lärarbrist? säger Susanna Franzén till Mitt i.
"Tycker det är bra som det är"
Men hennes förslag faller inte i god jord hos västerorts barn och föräldrar.
– Jag tycker det är bra som det är. Skoldagarna är lagom långa, säger Alva Innergård, snart 8, som vi träffar med Alvas mamma Sara en morgon utanför Vinsta östra grundskola.
Sara Innergård och hennes dotter Alva, 8, vill inte minska ner loven – och det gör väldigt få av de elever och föräldrar Mitt i pratar med i västerort.
Filip Magnusson
Sara håller med:
– Jag förstår rektorns synpunkter, men Alva måste ändå vara på fritids efter att skoldagen slutar vid klockan 13-14. Att förlänga skoldagen tror jag inte heller på. Närvarande personal och hjälp till barn som behöver extra stöd är allra viktigast.
Får tummen ner hos många
Mamman Katarina Hegg från Hässelby gård har sin sjuåring Charlie på Grimstaskolan och de tycker också det är bra som det är.
– Vi har redan långa dagar på fritids, detta skulle bara innebära ännu mer tid där.
Eleverna behöver sina längre avbrott från skolan, menar mamman Elin Gustavsson som bor i Nälsta. Hennes barn slutade nyligen på Vinsta östra.
Frågan om lovens och skoldagarnas längd har blivit allt mer aktuell.
Mostphotos
– Barnen behöver ledigheterna för att kunna koppla av från skolan. Att vara lite uttråkad under sommarloven tror jag inte är farligt för eleverna, det bidrar till att de känner sig peppade till hösten.
Mamman Helena Löfgrens son har gått på Loviselundsskolan i Hässelby gård under lågstadiet, hon menar att kortare skoldagar kanske låter skönt över tid.
– Men jag tror att buset skulle öka. Mina barn fungerar bäst när de får återhämta sig länge.
Hur kan skolresultaten förbättras då?
– Ett sätt är att eleverna får med sig skoldatorerna hem. Då kan de jobba ikapp om man halkat efter. Det skulle minska stressen för eleverna. Däremot håller jag med om att man borde korta ned skoldagarna.
Leona, 9, på Hässlebygårdsskolan anser att sommarloven behöver vara som de är för att hon ska orka.
Privat
Jennica Eks dotter Leona, 9, går på Hässelbygårdsskolan. De tycker också att sommarloven bör behållas som de är.
– Längden på loven behövs för att barnen ska orka i långa loppet. Viktigast för bättre skolresultat är att personalen i skolan är följsamma och ser eleverna, säger Jennica.
"Expertisen måste avgöra"
I Spånga ska Ira Kolehmainens dotter Amalia snart börja lågstadiet.
De är öppna för både längre och kortare dagar och lov.
– Expertisen måste avgöra, kan vi känna. Det viktigaste är nog att fokus ligger på lärandet för varje enskilt barn. Vi föräldrar måste också ta större ansvar, säger Ira.
Ira Kolehmainens dotter Amalia är snart 7 år och ska börja lågstadiet snart. De bor i Spånga och är öppna för både längre och kortare dagar och lov. "Det viktigaste är nog att fokus ligger på lärandet för varje enskilt barn. Vi föräldrar måste också ta större ansvar för barnens lärande", säger Ira.
Privat
Bland skolanställda har Susanna Franzéns förslag väckt reaktioner:
– Att förkorta skoldagarna är inte lösningen. Fritidspersonalen sliter som djur och de kommer få ännu mer att göra om skoldagarna kortas ned, säger en anställd på Vinsta grundskolor, som inte vill ha med sitt namn i tidningen.
Vad gör personalen trötta då?
– Att några av oss är "vrak" till sommaren beror inte på de långa skoldagarna. Vi blir trötta på grund av ett generellt dåligt stöd från ledningarna och brist på vikarier.
Vill du i stället förlänga skoldagen då?
– Att förlänga skoldagen med 30-45 minuter på lågstadiet vore bra. Det skulle leda till mindre stök.
Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Maria Elisson, Örebro universitet
Men regeringens försök att förlänga skoldagarna är kontraproduktivt, hävdar Susanna Franzén.
– Jag ser bara att det skulle öka lärarnas och elevernas arbetsbelastning ytterligare. Det skulle minska möjligheten för lärare att samarbeta kring planering, bedömning och strategier för att möta våra elever på bästa sätt. Jag står fast vid att man bör korta både loven och skoldagarna.
Stöd från forskaren
Susanna Franzén har fått stöd från pedagogikprofessorn Christian Lundahl vid Örebro universitet.
– Under långa sommarlov tappar elever kunskaper i ämnen som kräver mycket övande och repeterande, som matematik. Det är rimligt att tänka sig att en del grunder sitter lite sämre hos yngre barn, vilket kan bidra till att lågstadieelever glömmer mer under långa uppehåll, säger Christian Lundahl.