– Den värsta? Det skulle i sådana fall vara OKQ8-rondellen. Den är jobbigast trafikmässigt, säger Camilla Åsvik på Österåkers trafikskola. Hon är uppvuxen i Österåker och arbetar både som receptionist, och sedan tolv år som trafiklärare, med blivande trafiklärare bland sina elever.  

Varför är den värst?

– Den kanske inte är så avancerad och det är inte så svårt att räkna ut hur man ska göra i den. Men den är konstruerad så att man kan komma in i den med alldeles för hög hastighet.

”Går för fort i rondellen”. Camilla Åsvik, på Österåkers trafikskola lär även blivande trafiklärare.

”Går för fort i rondellen”. Camilla Åsvik, på Österåkers trafikskola lär även blivande trafiklärare.

Mikael Andersson

Tror de ska hinna före

Som exempel nämner hon trafikanter som kommer från Åkersbergahållet och ska svänga vänster mot OKQ8.

– Då kommer mötande trafik i hög hastighet som tror att de kanske hinner före. Det är främst från Stockholmshållet.

– Det är ofta man känner att ”det var nära ögat”.

När Mitt i besöker rondellen trafikeras den av en stadig ström bilar, bussar, arbetsmaskiner även någon enstaka moppe. Ändå är det inte i närheten av den volym som passerar vid rusningstrafik. Som Camilla påpekat är hastigheten mycket riktigt hyfsat hög.

– Utformningen tillåter att trafiken håller så hög fart att rondellen tappar sitt syfte, säger hon och förklarar.:

– Körfälten är för raka och rondellen i mitten är för liten. Och sedan är det nästan ingen som blinkar i den.

Fara för oskyddade trafikanter

Hastigheten gör att det kan vara svårt att köra in och ur rondellen på ett trafiksäkert sätt.

– Man får ju inte köra ut framför trafik. Det räcker inte med att säga ”jag hann köra ut utan bli påkörd”. Men eftersom tempot är så högt så tvingar det folk att bryta mot lagen och det är väldigt synd, säger Camilla.

 Hon tänker också på alla unga mopedister som lever farligt om de exempelvis ska svänga av till McDonalds.

Hur skulle den kunna bli bättre?

Det vore bättre om det fanns farthinder. Om bilarna tvingades ned till 15-20 km/h i stället för att köra 45-50km/h.

Camilla har synpunkter även på andra cirkulationsplatser i kommunen. Den lilla rondellen vid Svinningevägen/Rallarvägen nära Stora Coop är en.

Plätten i mitten

– Den är mest missförstådd, för den är tvåfilig utom mot (Nya) Pulsen (in/ut på Rallarvägen) där det är ett körfält. Men det är det många som inte förstår eftersom den inte är inte utmärkt med två körfält. Istället kör folk i mitten.

– Men i Sverige har vi lag på att det är två körfält om det finns tillräcklig plats för två bilar i bredd, även om det inte är utmärkt.

Så detta med rondell och cirkulationsplats. Det som i dagligt tal kallas rondell är egentligen bara den runda plätten i mitten. Resten, själva vägbanan heter på fackspråk cirkulationsplats.