2,4 miljoner färre påstigande på fyra månader. Det blev resultatet av SL:s nedskärningar i innerstan när 688 avgångar om dagen togs bort förra året.
Det betyder att antalet påstigande mellan 2024 och 2025 minskade med runt elva procent.
– Det speglar till stor del att vi hösten 2024 anpassade trafiken till ett förändrat resandemönster, säger Natalie Nordenswan vid SL:s presstjänst.
130 miljoner mindre
Under de första fyra månaderna 2024 gick drygt 20,8 miljoner resenärer på en innerstadsbuss, medan det under samma period 2025 gick på drygt 18,4 miljoner. Underlaget kommer från SL:s egna trafikmätningar, något Bussmagasinet har rapporterat om.
SL väntas förlora biljettintäkter på drygt 130 miljoner under 2025 som en följd av minskat buss- och pendeltågsresande i hela länet. Hur stort det ekonomiska tappet i just innerstan är kan dock SL inte svara på. Men det minskade antalet resenärer ska inte vara större än befarat.
– Syftet var att anpassa utbudet till ett nytt resemönster, säger Natalie Nordenswan
Bussresandet i innerstaden hade minskat med omkring 30 procent jämfört med 2019, enligt SL, och det var detta som gjorde att man skar ner rejält på bussavgångar i innerstan i fjol.
Ni tog väl inte bort bussar för att ännu färre skulle åka buss?
– Nej, vi tog bort antalet turer för att antalet resenärer hade minskat. Och när vi analyserar resvägar i stadsdelarna så tittar vi på hela utbudet.
Fler tar tuben
Enligt SL är det däremot fler resenärer som nu åker tunnelbana, där ser man en ökning av antal påstigande. Däremot kan de inte säga om det är just bussresenärer i innerstan som i stället börjat åka mer tunnelbana.
– Vi har i nuläget inte fullständiga uppgifter som visar hur resandet fördelats efter trafikförändringarna, men det vi kan se är att fler åker tunnelbana. Det är möjligt att vissa även bytt till andra trafikslag inom SL. För kortare sträckor är det också sannolikt att folk cyklar eller går i stället. Det är däremot svårt att säga hur stor andel som eventuellt bytt till bil, säger Andreas Strömberg, presschef vid SL.
Sedan neddragningarna har trafikförvaltningen tillsammans med Keolis analyserat resandemönster och trängsel för att kunna göra justeringar. Analyserna visade att trängseln var hög på vissa linjer och tider, vilket ledde till att SL förstärkte busstrafiken något i innerstaden efter påsk på de mest belastade linjerna.
Linje 1 och 2 fick fler avgångar under morgonrusningen. Linje 4 fick högre turtäthet under både morgon och eftermiddag. I augusti kommer även en ny stombusslinje (Linje 5) mellan Liljeholmen och Karolinska.
– Vi är också beredda att göra fler anpassningar framöver om läget kräver det, säger Natalie Nordenswan