Nu är det klart hur ”nya” Hemmesta centrum kan komma att se ut i framtiden. I praktiken blir det en helt ny stadsdel med många höga hus.
Skogsområdet mellan Hemmestaskolan och centrum bebyggs med flerbostadshus och radhus, liksom området där Lill-plogen och andra företag ligger i dag.
På stora parkeringen ställs en stor kvadratisk byggnad, 4-5 våningar hög, som ska rymma nya Coopbutiken, och ett så kallat ett mobilitetshus.
I det senare ingår p-platser för boende, bilpool, cykelpool och andra tjänster som underlättar att resa kollektivt.
Visionsbild nya Hemmesta centrum.
Andren Fogelström arkitekter
1000 nya Hemmestabor
Totalt rör det sig om 400 nya lägenheter i 25 flerbostadshus, varav 20 blir fem våningar höga och övriga får fyra våningar. Även några radhuslängor har ritats in i förslaget till detaljplan.
Det betyder att minst 800-1000 nya invånare väntas flytta till Hemmesta.
Värmdöbor som Mitt i träffar i dagens Hemmesta centrum är mest oroade över trafiken när de hör om de nya planerna.
– Skärgårdsvägen måste lösas först, innan de bygger nya bostäder, det blir fel ordning. Det är redan problem med köer på den vägen, särskilt sommartid. Om 800 personer till ska ta sig till och från Hemmesta, med bil och buss, hur har de tänkt? säger Hemmestabon Filip Bellander.
Filip Bellander bor i Hemmesta. "Skönt att de gör något med centrum men hur ska de lösa alla människor som flyttar hit? Trafiksituationen på Skärgårdsvägen måste lösas först, innan de bygger nya bostäder, det blir fel ordning. Det är redan problem med köer på den vägen, särskilt sommartid." säger han. Det är också fel att inte ersätta de 70 p-platser som försvinner för pendlare i centrum, menar han.
Eva Tonström
Flera tycker att husen är för höga och att det blir för många lägenheter.
– Det behövs bostäder, men det beror på vad de bygger, blir det hyresrätter också? Sen är det viktigt att de behåller känslan av skärgård och natur. Så inte så mycket höga hus, det passar inte här, säger Cassandra Wargh, som också bor i Hemmesta.
Ny bilväg mellan skolan och centrum
Två nya ut- och infarter byggs mot Skärgårdsvägen, en där återvinningen finns i dag och en vid Blåsippevägen, där det i dag är gångväg. Dagens in- och utfarter sätts igen.
Samtidigt byggs ny genomfartsväg mellan skolans parkering och centrum, något som tros förbättra trafikflödet i området.
"Det behövs ju bostäder, men det beror på vad de bygger, blir det hyresrätter också? Sen är det viktigt att de behåller känslan av skärgård och natur. Så inte så mycket höga hus, det passar inte här," säger Hemmestabon Cassandra Wargh.
Eva Tonström
Hur ska ni undvika trafikkaos i området?
– Det har gjorts trafikanalyser som ligger till grund för föreslagna trafiklösningar. Tre anslutningar till Skärgårdsvägen ger en robusthet i trafiksystemet och motverkar att all trafik samlas i en in- och utfart till Skärgårdsvägen, säger Linnea Olofsson, planarkitekt som varit med och tagit fram förslaget.
Parallellt med detta trycker kommunen på Trafikverket om att bygga om Skärgårdsvägen så snart som möjligt, tillägger hon.
Att bygga högt och så många pass många lägenheter är en avvägning mellan att få in önskat antal bostäder, och samtidigt kunna göra plats för torg och grönytor, enligt förvaltningen.
– Hur husen ska se ut kommer att tas fram i dialog med Värmdöborna. Kommunen eftersträvar en skärgårdskaraktär, med grönska och träd, säger Linnea Olofsson.
Hur många av bostäderna som blir hyresrätter är inte klart än.
Marie-Louise Eklof, Björn och Barbro Staaf bor allihop i Fagerdala. "Det blir för mycket folk som ska bo här, 400 bostäder betyder cirka 800 personer, och massa fler bilar. Dom har inte tänkt till, det är redan igenkorkat som det är på Skärgårdsvägen" säger Marie-Louise och får medhåll av Björn. "Jag tror att en ny genomfartsväg kan vara bra, det kanske tar bort lite trafik. Skriv att jag vill ha hit apotek och vårdcentral" säger Barbro. "Nej, jag tror inte på en ny bilväg, det hjälper inte" säger Marie-Louise.
Eva Tonström
70 p-platser försvinner
80 parkeringsplatser ordnas för centrumbesökarna, medan de 70 platser på stora parkeringen, som i dag används av pendlare, ryker. De kommer inte att ersättas.
Ett feltänk tycker de Värmdöbor som Mitt i Värmdö pratar med.
– Det kommer inte att gå. Var ska man ställa sig? Alla andra pendelparkeringar är ju redan fulla, säger Filip Bellander.
Moderaterna tycker också att planen innehåller för många lägenheter och för höga hus.
– Hemmesta har enorma trafikutmaningar redan och det behövs inte 400 nya bostäder i så här stora huskroppar för att rusta upp Hemmesta centrum. Det går att med enkla medel öka trivseln i området, säger Terje Egeland (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsens planutskott.
Planen ger intryck av en förort, snarare än en skärgårdskommun, menar M.
Översiktsbild nya Hemmesta centrum.
Andren Fogelström arkitekter
Dagens Coop-parkering och ytan där Coop ligger nu får också flerbostadshus, och nya torg. I bottenplanet på nya husen görs plats för butiker, matställen och annan service. En stor lekplats anläggs intill centrum.
En idé i planen är ett bättre utbud av butiker och service i Hemmesta centrum för att minska behovet av att åka till Mölnvik. Man vill också att färre ska behöva ha bil.
Boendeparkering ordnas dels på kvartersgator, dels i ett underbyggt garage i östra delen av området.
Kristina Lång (C), ordförande i kommunstyrelsens planutskott, hänvisar alla frågor om planförslaget till förvaltningen.
– Jag ser fram emot att ta del av alla synpunkter som kommer in under samrådet, säger hon.