"När blir det klart?". Det är den vanligaste frågan om förlängningen av blå linje till söderort, och svaret är 2030.

Mitt i får kika bakom byggplanken på Gullmarsplan och ner i hålet där fem snabbhissar kommer att ta resenärer mellan nya biljetthallen och blå linjens plattform med start 2030. Hisschaktet har borrats och sprängts ut under de senaste åren.

– Om man har lätt att få svindel kan det vara lite jobbigt att titta ner, varnar Mats Johansson, samordnande byggledare på region Stockholm.

Plattformen ligger cirka 70 meter under nuvarande station. Men man ser inte ända ner. Nerifrån och upp har hålet klätts med betongelement som ska omsluta hissarna. Runt 100 personer jobbar med det som blir Stockholms näst djupaste station, efter Sofia på Södermalm som ligger 100 meter under mark.

– Hissarna får vi väldigt många frågor om. Jag tror att det är för att det inte finns något liknande i Stockholm i dag. Men det är en lösning som finns på andra platser i världen och som är väldigt säker. De är till exempel godkända som utrymningshissar, säger Emma Sahlman, pressansvarig för Nya tunnelbanan.

Den runda konstruktionen, "rundeln", kommer att behållas av gestaltningsskäl. Här kommer den nya spärrlinjen vara, ungefär mittemot nuvarande spärrlinje till grön linje.

Den runda konstruktionen, "rundeln", kommer att behållas av gestaltningsskäl. Här kommer den nya spärrlinjen vara, ungefär mittemot nuvarande spärrlinje till grön linje.

Angie Gray

Skälet till att det byggs hissar och inga rulltrappor är bland annat utrymmesbrist och att det annars skulle ta lång tid att ta sig till och från plattformen.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Teknik och installationer

Nu återstår att förse hissarna med teknik och installationer. Det byggs även en konstruktion som ska bära upp kommande biljetthall och stationsutrymme. Nere i tunnlarna sker olika mark- och betongarbeten. En ny uppgång för blå linje byggs även i Mårtensdal, den kommer att ha rulltrappor. Parallellt byggs 1400 meter spår- och servicetunnlar under stationen.

Arbetena inför och med nya tunnelbanan på Gullmarsplan har pågått sedan 2018 med tunnelbana, buss och tvärbana i drift, på en av Stockholms största knutpunkter. Anna Sandahl, projektchef för nya tunnelbanan i söderort, beskriver jobbet som ett 15-spel.

– Det har varit ett pussel. Successivt har vi varit tvungna att ta bort ytor för att ge plats åt nya funktioner och arbetsytor. Vi har bland annat flyttat på handlare och byggt om bussdäcket, säger Anna Sandahl.

Nyligen rapporterade Mitt i att knappt fyra miljarder kronor saknas, i så kallat riskutfall, för att kunna slutföra bygget av nya tunnelbanan och få tågen på räls enligt tidsplan. Nu behöver kommunerna, regionen och staten komma överens om hur miljarderna ska komma in.

– Vi har en budget på 32 miljarder och har kommit överens om att risker ska hanteras utanför den. Det här är inget som påverkar vardagen här, säger Emma Sahlman.