I tidningsbranschen brukar man säga att en tidning inte är något utan sina läsare. Om ingen läser eller intresserar sig för ens publikation är det ju inte någon större idé att ge ut den.

Men jag skulle vilja gå steget längre och påstå att en tidning inte är bättre än sina läsare. Och att vi på Mitt  i-tidningarna har de bästa läsarna.

Vi har låtit ansedda, och högst trovärdiga, undersökningsföretaget Kantar Sifo göra en oberoende undersökning av stockholmarnas läsvanor och känslor för Mitt  i.

Ärligt talat, en sådan undersökning är inte alltid rolig läsning för en tidnings­ledare. Många pratar hellre vitt och brett om hur många läsare man når än huruvida läsarna faktiskt har någon större kärlek till själva tidningen. Eftersom vi inte gjort någon stor undersökning sedan jag tillträdde som chefredaktör för några år sedan så visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta.

Samtidigt behöver redaktionen och jag veta vad ni faktiskt tycker om oss, så att vi vet vad vi ska bli bättre på.

Och så kom då resultatet härom veckan. Det var överväldigande! Stockholmarna vill verkligen ha sin Mitt i-
tidning i brevlådan varje helg och en överväldigande majoritet läser tidningen.

Det finns mycket att vara stolt över i dag om man, som jag, är chefredaktör på Mitt i. Men stoltast är jag över vår satsning på de verkligt lokala nyheterna som ni läsare törstar efter och till och med vill ha mer av. Varm i hjärtat bli jag också över
att ni tycker att Mitt i-tidningarna
i väldigt hög grad är en lättläst, ­trovärdig, engagerande, aktuell och överraskande tidning.

Vi är på rätt spår. Det hindrar oss inte från att fortsätta att skruva och vrida på innehållet för att göra stockholmarnas egen tidning ännu bättre och krydda receptet med ännu fler lokala reportage och nyhetsartiklar.

Andra bevakar hela världen. Vi bevakar din.

Tack för att ni läser oss!