Svar på insändarenTrasiga hissar måste prioriteras”, Mitt i Botkyrka den 31 maj.

Det är alltid tråkigt när hissar måste stängas av. Vi förstår att det kan ställa till besvär för våra hyresgäster. Säkerheten måste dock alltid gå först.

Den aktuella hissen på Storvretsvägen har varit avstängd i tre veckor i april/maj på grund av en trasig frekvensomriktare. Det är utrustning som måste finnas för att hissen ska kunna köras, och vi beklagar att det inte gick att lösa snabbare. Det händer att reservdelar inte finns i lager utan måste beställas, med viss leveranstid som följd.

Vi publicerar information på Mina sidor till de boende, och vid längre stopp kan vi erbjuda viss hjälp till de hyresgäster som behöver, till exempel hjälp att gå ut med soporna eller ersättning för leveranskostnaden om man behöver beställa hem matvaror för att det är svårt att bära hem kassarna från mataffären.

Vi har en renoveringsplan för våra hissar och renoverar i en takt som är rimlig utifrån hissarnas ålder och status. Men det går tyvärr inte att förebygga alla driftstopp. Den aktuella hissen har, utöver händelsen ovan, drabbats av några kortare stopp som kunnat åtgärdas direkt.

Vi beklagar de problem som varit för dina föräldrar och övriga boende i fastigheten.

Åsikt: Trasiga hissar måste prioriteras

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

När jag ska hälsa på mina föräldrar på Storvretsvägen 19 i Tumba så har det varit problem med hissen som inte funkar. Enligt boende i trapphuset så går det flera veckor innan hissen lagas. Hissen har haft problem tidigare två gånger under de senaste månaderna.

Jag förstår om Botkyrkabyggen ”tänker på budgetfördelning” (som man har hört från lokalborna) men denna typ av problematik skulle ha fixats för länge sedan (och inte göra kortsiktiga åtgärder) i stället för att vänta på beställning av delar för att fixa hissen. Detta drar ut på tiden.

Mina föräldrar som är 60-70 år gamla samt andra personer som bor på Storvretsvägen 19 och är mellan 60-80 år gamla samt sjuka har haft det väldigt svårt att kunna gå ut eller komma hem för enklare ärenden under dessa veckor.

Man behöver någon reservplan för mer akuta ärenden. Det räcker inte med att ringa in till Botkyrkabyggens personal för att hjälpa äldre och sjuka som bor vid denna adress när personalen inte är tillgänglig i till exempel röda dagar. En dag kom ambulansen och hade det väldigt svårt att hämta en patient som bodde längre upp i trapphusen.