Stockholm
Tidigare i december stod det klart att Stockholms stad från och med årskiftet höjer maxtaket för hyrcyklar från 2 000 till 3 000 stycken.
Tanken är att göra det enklare för invånarna att välja cykel framför bil och på så sätt minska stadens klimatutsläpp, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Samtidigt stramas regelverket åt. Från den 1 januari får högst två bolag tillstånd att hyra ut cyklar i staden. Från 1 juli gäller samma begränsning även för elsparkcyklar.
Nu är det klart att det blir Voi och Bolt som får tillstånd att ställa ut fler hyrhojar i staden.
Ska skapa ordning
Syftet med att ha färre bolag är både att skapa större ordning på gatorna – men också göra det enklare för stockholmarna som får färre appar att hålla reda på, har Lars Strömgren tidigare sagt.
Beslutet är resultatet av en ovanlig överenskommelse mellan det rödgröna styret och Moderaterna. Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) har tidigare välkomnat samarbetet.
Staden vill också göra tjänsterna mer tillgängliga utanför innerstan. När nya tillstånd delas ut kommer bolag som placerar fler fordon i ytterstadsområden därför att premieras.
De har tillstånd i dag
Maxtaket för hyrcyklar är från och med årsskiftet 3 000 fordon.
Maxtaket för elsparkcyklar ligger tills vidare kvar på 12 000 fordon.
För närvarande har Voi och Lime tillstånd för 4 500 elsparkcyklar vardera, medan Bolt har tillstånd för 3 000 elsparkcyklar. Voi och Bolt har tillstånd för 1000 hyrcyklar vardera.
Från den 1 januari 2026 får operatörerna Voi och Bolt tillstånd att ställa ut 1500 hyrcyklar var i Stockholm. Det betyder att antalet hyrcyklar i staden ökar från 2000 till 3000 under nästa år. Tillståndet gäller fram till 31 mars 2028.
Källa: Stockholms stad