Styret i Botkyrka kommun (M, TuP, C, KD och OS) har beslutat att belägga infarts-parkeringarna i Tumba och Tullinge med avgifter. De som ska använda pendeltåget ska enligt förslaget parkera gratis, men systemet som beskrivs bygger på att man först ska aktiverar sin biljett och sen registrera parkeringen.
Ingen annan kommun har ett sådant system och vi har svårt att se att det kommer fungera. Dessutom kommer automaterna att kosta Botkyrkas skattebetalare 1,5 miljoner kronor!
Det verkar inte som att de styrande partierna vill underlätta för människor att klara sitt livspussel. Helt tydligt står det i underlaget till beslutet att man vill att människor förändrar sitt beteende och går eller cyklar till pendeltåget i stället för att ta bilen. En tråkig von oben-attityd. Med tanke på hur svårt det är att hitta en parkering, så är det självklart redan i dag så, att de som kan, inte tar bilen.
I stället för ett krångligt system med parkeringsautomater och biljettrixande borde man utöka parkeringsplatserna, i Tullinge finns det till exempel plats längs pendeln vid bensinstationen och även snedparkeringarna vid Römossevägen kan utökas. Med fokus på medborgarnas bästa så anser vi även att det ska vara tre timmars avgiftsfri parkering vid kommunala verksamheter och vårdcentraler.
Problemet med brist på parkeringsplatser bör lösas med omsorg om medborgarnas behov, inte genom konstiga quick-fix som bara kommer skapa irritation och i vissa fall leder till att folk tar bilen hela vägen till jobbet.
Debatt: Att ta bilen till tåget blir kontraproduktivt
Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.
I samhällsbyggnadsnämnden togs i oktober beslut om att införa parkeringsavgifter vid Tumba respektive Tullinge station. När beslutet kommer till kommunfullmäktige är ännu oklart. Vi i Miljöpartiet de gröna stödjer detta förslag.
Det är klimatkris med stora klimatförändringar som redan börjat.
Vi MÅSTE få ner utsläppen. Ett sätt är att åka tåg, men att ta bilen till tåget blir lite kontraproduktivt. Utsläppen är som störst de första kilometrarna, och de flesta som parkerar bilen vid stationerna har bara åkt cirka två km.
Vi måste därför få bort denna onödiga bilfärd. Det finns bussar från de flesta bostadsområdena runt omkring. Ju fler som åker buss desto större incitament för SL att höja turtätheten.
Eller prova ta cykeln någon gång!
Parkeringsplatserna tar dessutom upp väldigt stora ytor. Dessa ytor kan vi använda till annat än att bara ställa upp bilar på. Gratis parkering betyder även indirekt subvention till bilister. Ska cyklister och bussåkare behöva stå för den subventionen? Vi anser att den som har råd att åka bil och som utnyttjar parkeringen ska betala för det utrymmet.
Det kan tyckas som en småsak att just ”min” resa spelar någon roll, men många bäckar små… Och det är på lokal nivå som vi påverkar globalt.