Som nyinflyttad i Tullinge trädgårdsstad för två år sedan förvånades jag över västra Tullinges omfattande och obegripliga mischmasch av långsamma busslinjer. Bussens jobb är att mata resenärer snabbt till stationer och viktiga målpunkter som kommunens centrum och stora mötesplatser. Inte att hämta upp resenärerna utanför grinden på smågator. Att promenera en kvart till bussen är både hälsosamt och håller våra gemensamma offentliga kostnader nere.

Bussresandet har minskat och det behövs färre bussar, men SL:s nya linjer ger snabbare resor till de stora knutpunkterna. Om vi är fler som reser finns underlag för SL att öka turtätheten, vilket är betydligt viktigare för alla oss Tullingebor som jobbar i andra delar av Stockholm och har lång resväg på riktigt.

Det som verkligen saknas är en bra busskoppling mellan Brantbrink/Riksten där många av våra ungdomar idrottar och Västra Tullinge.

Regionen har redan höjt skatten, höjt priset på SL-kortet och lånar pengar för att rädda vården från nedskärningar. Ni som vill ha fler bussturer, hur ska vi betala kostnaden tycker ni?

6 minuter till 45 – restiden mångdubblades när 722:an drogs in

Den 11 december ställdes hela Catharina Carlbergs livspussel på ända när SL drog in buss 722 i Tullinge. Helt plötsligt gick hon från att ha sex minuters resväg till jobbet till att lägga en och en halv timme tur och retur varje dag på att pendla.

Sex minuters bussfärd till jobbet låter som en dröm för många. För Tullingebon Catharina Carlberg var det verklighet – fram till SL:s senaste tidtabellsförändring när man slutade köra busslinje 722 i slutet av förra året.

Förändringen blev brutal.

Nu måste hon i stället ta buss 723 till Tullinge station för att därifrån ta tåget till Flemingsberg, och slutligen hoppa på en buss till sjukhusområdet där hon arbetar. Den nya resvägen tar henne 45 minuter, alla byten inkluderat.

– Jag har haft två timmar i restid vid tidigare jobb, men 2015 valde jag att byta jobb för att slippa det. Det som frustrerar mig mest är att jag behöver göra det igen. Det är tid som jag mycket hellre hade velat lägga på att göra det jag tycker om, som att gå med min hund i skogen, säger Catharina Carlberg.

SL:s egna reseplanerare visar att hennes rutt tar 23 minuter på morgonen.

– Det är så liten marginal mellan bytet i Flemingsberg så jag hinner inte med dem och väntetiden i Tullinge är längre än hela resvägen med 722:an, svarar hon.

MItt i

Mitt i

Alternativet hade varit att ta buss 713 direkt till sjukhuset, men Catharina Carlbergs närmsta hållplats, Vallmovägen, på den linjen ligger 30 minuters promenad bort.

Inbjudan: Busstur i Tullinge

De senaste veckorna har Mitt i Botkyrka/Salems insändarsidor svämmat över med åsikter om hur mycket sämre livssituationen har blivit för många sedan SL beslutade att dra in busslinje 722. En insändarskribent tycker att det här är "den sämsta bussförändringen som SL gjort – någonsin".

Men det är inte bara tidningens läsare som tycker det här är en dålig förändring. Faktum är att det här är en av få saker som samlat totalt enighet bland alla politiska partier i Botkyrka på sistone.

– Det blev ingen bra eller optimal lösning, och det uttryckte vi tydligt redan vid remissrundan innan det trädde i kraft. För oss handlar det om att Botkyrka ska ha en bra och robust kollektivtrafik som gör det lätt för Botkyrkaborna att få ihop livspusslet, säger Gabriel Melki (S), andra vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Det politiska styret (M, OS, TuP, KD och C) har tagit det ett steg längre. De har bjudit in ansvariga politiker och tjänstemän på Regionen Stockholm på en busstur genom Tullinge för att visa hur illa deras förändring har slagit mot Tullingeborna.

Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Angie Gray

– Vi vill konkretisera och visa att det här är vad ni har gjort, hur era neddragningar har ställt till det så att människor inte längre får ihop sina livspussel. För det är inte rimligt att det som tidigare var en sex minuters bussresa till Huddinge sjukhus nu ska ta minst en halvtimme. Vi måste få till en ändring så snart som möjligt annars tvingas folk använda bilen för att få ihop vardagen, säger Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Fendert (MP) duckar

Men Botkyrkas politiker och Tullingeborna får kalla handen av regionpolitikerna som ansvarar för kollektivtrafiken.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.

Pekka Pääkkö

Anton Fendert (MP), ordförande i regionens trafiknämnd, och duckar alla Mitt i:s frågor som rör Catharina Carlbergs situation, busstrafiken i Tullinge eller ett ökat bilanvändande i kommundelen. I stället hänvisar han till regionens tjänstemän.

Men i en skriftlig kommentar till tidningen uppger han att bussförändringarna i länet är nödvändiga när SL har tappat nästan 20 procent av sina resenärer samtidigt som Region Stockholm befinner sig i "ett extremt tufft ekonomiskt läge".

En snabb förändring av busstrafiken i Tullinge – som Stina Lundgren efterfrågar – är inte heller så enkel att få till, menar SL:s presskommunikatör Natalie Nordenswan.

Hon skriver till Mitt i att mindre förändringar kan göras när SL-trafiken ställer om till sommar- och hösttidtabellen, men normalt görs förändringarna i samband med tidtabellsskiftet i december.

"Acceptans och hopp"

Catharina Carlberg har börjat acceptera att det kan dröja till nästa vinter innan en förändring görs. Hon är beroende av en fungerande kollektivtrafik då hon varken har bil eller har möjlighet att gå eller cykla till jobbet.

– Det är klart tankarna går om jag bör byta jobb, även om det egentligen inte är något jag vill. Just nu försöker jag jobba med acceptans och hopp om att något ska ändra deras beslut.

Vi måste få till en ändring så snart som möjligt annars tvingas folk använda bilen

SL:s motivering till Tullingeförändringen

Linjenätet kring Tullinge förändras i syfte att snabbas upp med kortare och snabbare linjesträckningar.

Linje 713 får en snabbare körväg genom att trafikera Tullingeberg i omvänd riktning mot i dag.

Linje 722 läggs ned.

Linje 723 får en snabbare körväg genom att inte trafikera Tullingeberg, utan i stället gå direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N Parkhemsvägen. Utbudet på linjen utökas för att kompensera för linje 722:s nedläggning. I vissa reserelationer ger förändringen ett något minskat utbud men i andra relationer snabbare resvägar.

Källa: Region Stockholm

Catharina Carlberg går från att ha sex minuter med bussen till jobbet till 45 sedan SL ändrade tidtabellen i december 2023. Då drog man in buss 722 i Tullinge. I stället måste hon åka från busshållplatsen hemifrån till Tullinge station, ta pendeltåget till Flemingsberg och ta bussen till sjukhusområdet.

Catharina Carlberg går från att ha sex minuter med bussen till jobbet till 45 sedan SL ändrade tidtabellen i december 2023. Då drog man in buss 722 i Tullinge. I stället måste hon åka från busshållplatsen hemifrån till Tullinge station, ta pendeltåget till Flemingsberg och ta bussen till sjukhusområdet.

6 minuter till 45 – restiden mångdubblades när 722:an drogs in

Tullingebor rasar mot SL:s neddragning – men trafikregionrådet duckar frågor