I Mitt i:s artikelserie om butiksdöden i Stockholms innerstad kallade Dennis Wedin (M) den expansiva kafékedjan Bröd & Salt för "själsdödande".
Uttalandet fick många att reagera. Utspelet har uppmärksammats av flera riksmedier, och politiker från vänster till höger har ryckt ut till kedjans försvar, skriver Expressen.
Samtidigt är det många Östermalmsbor som delar Dennis Wedins ståndpunkt, visar en genomgång av hundratals kommentarer på Facebook-gruppen Vad händer på Östermalm.
"Så fort en lokal är ledig i innerstan är de där med blixtens hastighet!", skriver en Östermalmsbo i samband med Bröd & Salts senaste etablering på i stadsdelen.
"Trött på att bara tråkiga kedjor har råd med hyrorna", skriver en annan.
"Exempel på kedjornas framfart"
Men varför just Bröd & Salt?
Espresso House har ännu fler butiker, och Fabrique kommer inte långt efter med 21 butiker i Stockholm.
– Bröd & Salt är nog den kedja som expanderar mest just nu. Men de är egentligen bara ett exempel på hur kedjornas framfart är en del av en större utveckling där mindre, lokala aktörer har fått det svårare, säger Dennis Wedin.
Är det moderat politik att dissa framgångsrikt entreprenörskap?
– För mig handlar det inte om Bröd & Salt, utan om att Stockholms företagsklimat har blivit sämre. Vi behöver både stora och små företag, och då behöver vi underlätta för de små, det är de som har det svårast. Om vi till slut bara har kedjor kvar är det ett politiskt misslyckande.
Dennis Wedin menar att det måste bli lättare för mindre företag att hävda sig i konkurrensen. Sänkta arbetsgivaravgifter är en åtgärd, och på kommunal nivå kan man exempelvis lätta på regler kring tillstånd.
– Några enkla förslag är att korta handläggningstiderna och inrätta ett småföretagarråd där lokala aktörer är representerade. Som det är nu är spelreglerna skeva: De stora kedjorna har bättre resurser att hantera den här byråkratin.
Lokal identitet
I sitt resonemang återkommer Dennis Wedin flera gånger till ord som "själ" och "lokal".
– Stockholmarna älskar genuina småföretagare. De känner igen dig när du går dit, och de bidrar med en lokal närvaro. Östermalmsgrillen är ett bra exempel, han har stått där i 30 år med ett leende. Det betyder mycket.
Lokala aktörer bidrar starkt till den lokala identitet, menar han.
– Annars kommer det att se likadant ut överallt, oavsett om du är i Vasastan eller på Östermalm.
Bröd och Salt har i en tidigare intervju med Mitt i sagt att det känns tråkigt att en politiker uttalar sig på det här sättet.
– Bara för att vi har växt fort, betyder det inte att vi inte har någon själ, säger Annelie Vest, marknadsansvarig på Bröd och Salt, som i intervjun berättade att de i grunden är ett familjeföretag.
– Vi är vana vid att skribenter har åsikter om oss, det struntar vi i. Men när politiker säger så här blir det märkligt. Och borde inte en moderat stötta entreprenörskap? Bröd och Salt är grundat av en duktig entreprenör och växer fortfarande organiskt. Vi har skapat många arbetstillfällen och har över tio olika nationaliteter som jobbar hos oss.
Dennis Wedin ångrar dock inte uttalandet.
– Jag är glad att jag har startat en debatt som väcker engagemang och skäms inte för att uppmuntra andra att fortsätta diskutera detta.