I farleden ett hundratal meter utanför Lidingö ligger Harburg – ett tyskt lastfartyg som rammades av ett annat skepp och sjönk i februari 1957. Nu har Havs- och vattenmyndigheten beslutat att det måste undersökas och tömmas på olja, skriver DN.

Tio personer omkom

Det var när ånglastfartyget S/S Harburg nästan var framme i Liljeholmen – efter att ha rest från Hamburg – som fartyget sjönk. Tio personer omkom i vattnet mellan Duvholmen och Stora Höggarn.

Farleden utanför Lidingö ligger intill en ömtålig skärgård och vraket som ligger kvar i vattnet är ett av omkring 30 vrak i Sverige som bedöms utgöra en akut miljöfara. Enligt Havs- och vattenmyndigheten kan det nämligen innehålla mellan 20 000 och 40 000 liter olja.

Kan påverka sjöfarten

– Det finns känslig natur i anslutning till vraket i alla väderstreck. Ett oljespill skulle med stor sannolikhet också påverka sjöfarten i området, säger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten i ett pressmeddelande.

Myndigheten ska först ta reda på var vraket befinner sig och hur mycket olja som finns kvar i det. Sedan ska de bärga oljan – vilket troligtvis sker under sommaren eller tidigt i höst, enligt kommunikatören Staffan Ljung,

Varför gör man det här just nu?

– Vi har en lista över vrak i Sverige och vi tar de farligaste först. Nu har turen kommit till Harburg, säger Staffan Ljung.

Lidingö stad har fått in några klagomål om oljeläckage i vattnet de senaste 20 åren, berättar miljöinspektören Mattias Hedman.

– Det kan mycket väl vara så att vraket har läckt en hel del under årens gång. Kustbevakningen och även privatpersoner har sett olja från sina båtar. Det är inte säkert att det kommit från fartyget men det är sannolikt, säger han.

– Vi får se vad utredningen visar, hur mycket olja som är kvar i drivmedelstanken. Metall som hamnar i vattnet rostar sönder till slut.

Har Lidingö stad arbetat med detta?

– Nej, vraket har varit känt för oss men det har varit Havs- och vattenmyndighetens ansvar. Det är ett stort arbete att sanera olja från en båt.

Under tiden man dyker för att undersöka vraket kommer delar av farleden mellan Lidingö och Lilla Höggarn att spärras av.

250 miljoner kronor har fördelats till Havs- och vattenmyndigheten för att minska miljörisker från vrak, efter ett regeringsbeslut 2018. Sedan dess har åtta vrak tömts på totalt drygt 700 000 liter olja.