Sommaren 2019 stängde gröna linjens perronger på Fridhemsplan för renovering.
– Jag bodde mer eller mindre här nere på stationen då, eftersom det var så mycket att göra, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör vid SL.
Kaklet skulle bort
Det vita innertaket skulle rivas och kaklet bytas ut mot plåtväggar som absorberar ljud bättre.
– Planen var att båda sidorna på stationen skulle se likadana ut.
Karolina Wichman, projektkommunikatör på Fridhemsplans tunnelbana som inte har renoverats klart.
Olle Anrell
Inga tåg fick under den här tiden stanna vid Fridhemsplan. Det största och svåraste jobbet var att bit för bit såga ner det 480 ton tunga vita innertaket över ena plattformen.
Planen var alltså att göra samma sak på andra sidan där tågen går mot söderort. Men arbetet visade sig vara allt för komplicerat och tidskrävande för att bli klart under en sommar.
– Så vi öppnade en station som var snygg på ena sidan, och en som vi inte hann bli klara med på den andra.
Planerna pausades
Eftersom elva stationer i tunnelbanan hade den typ av takvalv som satte käppar i hjulet på Fridhemsplan, beslutade SL 2020 att utreda hur samtliga sådana tak ska hanteras.
Därför pausades också planerna på att renovera klart Fridhemsplan under flera år. Och därför ser ena perrongen i princip ut som den gjorde 1952.
En del av det gula kaklet är kvar och bakom det syns tegelväggarna på perrongen söderut. Först om några år kommer det att bytas ut helt.
Olle Anrell
Det vita innertaket är kvar över spåren där. En del av det gula kaklet hann SL visserligen knacka ner, men några ljudabsorberande väggar fick man inte upp.
I stället sitter fortfarande provisoriska svarta plåtar uppe på den sidan sedan fem år tillbaka.
En tidsresa på några meter
Och några meter bort ser alltså perrongen ut som den gjorde efter renoveringen 2019 – en liten tidsresa på bara några få steg i rusningstrafiken.
Men nu ser det faktiskt ut som att hela stationen på gröna linjen till slut ska få en total make over. Regionens tjänstemän utreder just nu saken och de tidiga planerna säger att plattformen söderut renoveras 2028 och 2029.
Då kommer båda sidor få samma gula plåt på väggen och takvalvet ska rivas på andra sidan också. Det slitna golvet på hela stationens gröna linje byts antagligen också ut mot ett nytt terazzogolv.
Ett mindre tak kan också sättas upp ovanför plattformarna för att skydda mot vatten som tränger ner, men det blir inget nytt stort och tungt valv som i så fall sätts upp.
– Vi planerar för det här nu, sedan får vi se hur det blir. Men planen är nu att ta göra klart den här delen under somrarna 2028 och 2029.