Han kommer cyklande med en kartong med företagets Aromewipes, våtservetter i kvinnligt rosa förpackningar och design som flörtar med lyxigare varumärken, som Byredo eller Chanel. En servett för att tvätta sig och en som ger deo och doft.

Idén kom han och Åkersbergakompisarna Matthew Ravenshear och Oliver Nelson på när de gick på Tibble och skulle starta UF-företag.

– Men det är så himla mycket regler. Man får till exempel inte starta något som har med kosmetika att göra. Jag tänker de är rädda att vi ungdomar ska stå i ett garage och blanda ihop farliga kemikalier. Och så var det begränsningar i hur mycket pengar vi fick satsa i ett UF-företag. Vi kände ju starkt för idén och ville satsa. Så vi körde det här som aktiebolag direkt, säger Viggo.

Matthew Ravenshear, Oliver Nelson och Viggo Rolness fick idén till företaget när de gick på Tibble. De trodde så mycket på den att de bildade aktiebolag.

Matthew Ravenshear, Oliver Nelson och Viggo Rolness fick idén till företaget när de gick på Tibble. De trodde så mycket på den att de bildade aktiebolag.

Pressbild

På de två år som gått sedan dess har de fått lära sig mycket, som att hitta rätt tillverkare och att förhandla.

– När man hörs på mejl eller telefon vet de inte hur gammal man är. När vi sedan kom till mötet fick vi ofta frågan om det är ett UF-företag.

Killarnas satsning var mer än så. När de insett att det inte räcker att sälja produkten på hemsidan ägnade de våren åt att hitta återförsäljare. Det har givit resultat och nu finns våtservetterna att köpa på ett 50-tal ställen från glassiga Sturebadet till mindre skönhetssalonger.

Raggardusch 2.0

– Vi har åkt runt halva landet och lärt oss sälja under tiden. Kontakten med människor är så kul. Sen har man mindre roliga samtal också. Men det är bara att gå vidare. Man vet ju vart man ska.

Alla gör allt i bolaget men Viggo är intresserad av marknadsföring och har tagit hjälp av en reklambyrå. I sociala medier lägger killarna ut klipp som ofta riktar sig mot unga tjejer. Målgruppen är kvinnor mellan 18 och 35.

När han berättar om servetterna blir den spontana reaktionen ofta att det handlar om en klassisk "raggardusch".

– Svett ska aldrig behöva vara ett hinder, säger Viggo Rolness, som är styrelseordförande i företaget.

– Svett ska aldrig behöva vara ett hinder, säger Viggo Rolness, som är styrelseordförande i företaget.

Louise Kristoffersson

– Det ordet linjerar kanske inte med det vi vill. Men det är kul också. Det är väl en raggardusch 2.0.

Än så länge ligger de långt ifrån break even. Det funkar eftersom de ännu bor hemma och har låga utgifter.

– Just nu tar vi inte ut vinst eller lön. Vi har kommit fram till att satsa för fullt i några månader. Sen får vi se hur det utvecklas. Men den senaste tiden har det sett ljust ut. Det är otroligt kul, säger Viggo innan han tar kartongen under armen och cyklar hemåt.