Trafikborgarrårdet. Daniel Helldén (MP) Foto: Pekka Pääkkö

"Vi måste hitta alternativ till att få bort gatumark"

Daniel Helldén (MP) vill skapa fler platser för korttidsparkering – och reserverade p-platser för bildelning "Vi måste hitta alternativ till att ockupera gatumark för att förvara sin bil."

  • Publicerad 10:40, 20 dec 2021

Boendeparkeringen är kraftigt subventionerad

De senaste åren har parkeringsplatser och körfält för bilar omvandlats till cykelbanor, gångbanor och körfält för bussar runtom i Stockholms innerstad. Helt i enlighet med den framkomlighets- och parkeringsstrategi som klubbats av kommunfullmäktige.

– Syftet är att ge plats åt andra än bilarna, och använda utrymmet på ett smartare sätt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Samtidigt vittnar många stockholmare om att det blir allt svårare att hitta lediga parkeringsplatser i stan. Där kan somliga bli bönhörda – men långt i från alla.

Höja avgifter

För att klara målet om 15 procent lediga p-platser skulle staden behöva höja avgifterna ytterligare, menar Daniel Helldén. Och det finns det inga planer på nu.

– Däremot har vi ett uppdrag i budget att skapa fler korttidsplatser för att klara av nyttotrafiken. Det skulle kanske gå att lösa genom att begränsa tiden man får stå dagtid.

Det stora problemet är dock boendeparkeringen, menar Daniel Helldén. I nya bostadsområden som Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden erbjuder staden inte längre detta. Där får boende skaffa garage, eller ställa bilen på gatan och betala per timme.

”Kraftigt subventionerad”

– Boendeparkeringen i befintliga områden är kraftigt subventionerad och används i många fall som långtidsparkering, alltså i flera dagar i sträck. Vi måste hitta alternativ till att ockupera gatumark för att förvara bilen.

Vill du avskaffa boendeparkeringen även i äldre stadsdelar?

– Helst skulle betydligt färre äga en bil, men det är svårt att göra något åt det i dagsläget. Då måste vi hitta andra ställen.

Väntar på lagstiftningen

En annan väg är att förändra formerna för bilägande, menar Daniel Helldén.

– Vi väntar just nu på en förändrad lagstiftning som gör det möjligt att reservera p-platser på gatumark för bildelning. Det skulle kunna göra det lättare att välja det alternativet.

Går det att planera för parkeringsplatser på ett bra sätt, när det är så komplicerat att få en överblick över hur många det finns?

– Ja, i och med att vi planerar projekt för projekt och tar hänsyn till behovet i varje specifikt område.

Antal p-platser i innerstan 2021

Siffrorna gäller p-platser på gatumark:

Vasastan
Boende/besöksparkering: 5 728

Endast besök: 264

Kungsholmen

Boende/besöksparkering: 7 184

Endast besök: 234

Södermalm

Boende/besöksparkering: 9 640

Endast besök: 849

Östermalm

Boende/besöksparkering: 11 121

Endast besök: 158

Gamla stan

Boende/besöksparkering: 194

Endast besök: 0

City

Boende/besöksparkering: 1 104

Endast besök: 62

Totalt hela innerstan: 36 838

Källa: Trafikkontoret

Visa merVisa mindre

Så många har bil i Stockholms kommun

Personbilar i trafik, registrerade på fysiska personer:

2011: 170 676
2012: 173 576
2013: 177 008
2014: 181 176
2015: 184 902
2016: 186 753
2017: 187 959
2018: 187 549
2019: 186 930

För innerstan finns bara siffror för 2020. De visar att 57 520 av 355 189 personer hade bil.

Källa: Bilregistret, SCB. Bearbetat av Sweco.

Visa merVisa mindre

Stockholm parkering...

... ansvarar för platser på tomtmark, likt i garage. De har även övervakningsansvar av vissa parkeringar utomhus.

Sammanlagt antal platser de ansvarar för, per år.

2014: 19300

2015: 19000

2016: 19000

2017: 17800

2018: 17600

2019: 17400

2020: 16600

Siffrorna är för affärsområde inre, vilket innefattar centrala Stockholm, Hammarby sjöstad samt parkeringshus i Globenområdet.

Källa: Stockholm parkering

Visa merVisa mindre