Stor brist på personal orsakade postkaoset i Hägersten under sommaren och hösten. Erik Fogelström, distributionsområdeschef i Stockholm City, berättar att hög sjukfrånvaro kombinerat med flera uppsägningar ställde till det.

– Det var väldigt många som var sjuka. När hösten kom var det dessutom många som sade upp sig för att börja studera sedan de kommit in på olika utbildningar. Vi hamnade efter med rekryteringen, men nu är vi ikapp, säger han.

Företag i omvandling

Som framgår av Mitti:s artikel anser fackliga företrädare att en alltför låg grundbemanning också är en viktig orsak till problemen med försenade brev.

Erik Fogelström delar inte den bilden. Däremot betonar han att Postnord är ett företag under omvandling, på grund av dem minskade brevmängden, och att den resan inte är smärtfri.

– Vi ställer om från ett företag som mestadels levererade brev till ett företag som levererar varor och tjänster i form av logistikprodukter, men som också delar ut brev. Det påverkar definitivt. Men vi har ett samhällsuppdrag att sköta och det är otroligt viktigt att brev kommer fram i tid. Vi levde inte upp till kraven i Hägersten under den besvärliga perioden.

Stabilt läge

Problemen i Hägersten var som störst under vecka 35–42. Nu ska de vara lösta och breven komma fram i tid, enligt Erik Fogelström.

– Sedan ett par veckor kan vi bemanna alla befattningar. Läget är stabilt och vi kan leverera som vi ska igen. Det känns tryggt, säger han.

Distributionsområdeschefen ger en eloge till de brevbärare som arbetat hårt för att hinna med så mycket som möjligt under de tuffa månaderna.

– De brevbärare som har varit på plats har slitit otroligt bra, säger han.