Sedan skatten på plastkassar som infördes ifjol har användandet av den påse du köper från exempelvis ICA, Coop eller annan mataffär minskat drastiskt. Men även köpen av den tunna varianten som vi använder till frukt och grönsaker har gått ner. Det syns tydligt i statistiken: 2019 förbrukade varje person i snitt 74 kassar om året. Året därpå var samma siffra 55.

Att försäljningen av plastpåsar minskat är något som personalen på ICA Sabbatsberg tydligt märkt av.

– Vi säljer betydligt färre plastpåsar är förut, det är en märkbar skillnad. Försäljningen har minskat otroligt mycket sedan första maj förra året när den nya skatten kom. Jag trodde inte att det skulle bli ett sådant utslag, men det minskar bara mer och mer, säger butikschefen Gordon Svärdsén.

Rusning efter plast innan skatten

EU-målet är 40 påsar per person innan 2025. Enligt flera aktörer i branschen som Naturvårdsverket varit i kontakt med ökade försäljningen fram till att skatten trädde i kraft 2020. Därefter skedde en drastisk minskning som hållit i sig under resten av året. Slutsatsen är således att skatten haft en stor effekt och att vi, om vi håller samma tempo som de sista tre kvartalen 2020, kanske redan nu nått det framtida EU-målet.

– Därför avvaktar vi lite med fler insatser nu, säger Agnes Willén som är handläggare på Naturvårdsverket.

Materialet inte det viktigaste

Hon menar att skatten på plast förvisso är bra men att det finns mycket fler och viktigare saker att titta på ur ett större perspektiv.

– Materialet på en påse är kanske inte det viktigaste. Istället måste vi titta mer på vad vi faktiskt stoppar i den där påsen och att vi ser till att använda den flera gånger – oavsett om den är gjord av plast, papper eller tyg.

Bland besökarna på ICA Supermarket Sabbatsberg har det blivit vanligare med bland annat tygpåsar och köp av miljöpåsar.

– Vi i den här butiken märker ett annat beteende hos kunden. Det blir allt vanligare att de har med sig egna tygpåsar, använder ryggsäck eller liknande för att packa sina varor i, berättar Gordon Svärdsén och fortsätter.

– Samtidigt säljer vi mer av våra miljökassar vilket är positivt och även det en trend vi tror kommer fortsätta hålla i sig.