– Det kostar inga pengar för mig. Det är det jag gillar med hela upplägget, säger Vaxholmsbon Catharina Ek.

Om du är trött på schabblande flygbolag som försöker lura kunder på deras rättigheter är du inte ensam.

I vintras skulle Catharina Ek flyga till Tyskland. Men planet var så försenat att hon missade ett anslutande flyg. Därför kom hon inte fram till sin slutdestination förrän 4,5 timmar senare än det var tänkt.

När hon bad om kompensation sa flygbolaget nej.

Nu har hon fått rätt genom en tjänst som specialiserat sig på att föra resenärers talan mot felande flygbolag.

Vann i domstolen

I Attunda tingsrätt dömdes flygbolaget nyligen att betala 250 euro till Catharina, drygt 2 800 kronor för förseningen.

Plus drygt 2 700 kronor i rättegångskostnad till tjänsten.

Hade Catharina förlorat hade hon däremot, enligt avtalet, inte behövt betala något arvode till tjänsten.

Hur upptäckte du den här tjänsten?

– Jag tror jag såg det när ett annat flyg var försenat. Jag har använt dem en gång tidigare och fick rätt då också.

Hon tycker att flygbolag allt för ofta kör över sina kunder.

– Jamen det gör de.