Klagomålen som rör psykiatrin i Stockholmsområdet har inte ökat totalt sett mellan 2020 och 2024, enligt patientnämndens sammanställning – varje år registreras runt tusen ärenden där patienter är missnöjda med vården.
Men det som förändrats under perioden är att fler upplever brister när det gäller delaktighet och kommunikation.
Våren 2025 var "delaktighet" det enskilt vanligaste klagomålet inom vuxenpsykiatrin – det gällde i 182 av de 1092 fallen.Tidigare var det missnöje med själva behandlingen som låg i topp.
Beslut utan samråd
Många patienter, vårdnadshavare och närstående beskriver en upplevelse av att inte bli lyssnade till och att beslut fattas utan samråd med dem.
Bristande delaktighet upplevs ha lett till felaktiga behandlingar och bedömningar, förlängda vårdtider samt fysiskt och psykiskt försämrad hälsa, enligt rapporten.
Pia Bornevi, förvaltningschef för patientnämnden, tycker att signalen behöver tas på stort allvar inom hela psykiatrin.
– När delaktighet och kommunikation brister, riskerar det att skapa otrygghet och försämra möjligheten till återhämtning, säger hon i ett pressuttalande.
Uppmaningen: Anmäl
Sandra Ivanovic Rubin (MP), ordförande i psykiatriutskottet, tycker det är bra att bristerna lyfts fram och hon uppmanar fler patienter och anhöriga att anmäla det som inte fungerar.
– Rapporten bekräftar flera av de brister som lett till att vi gör om psykiatrin, bland annat att många patienter upplever att de bollas runt mellan vårdgivare och inte själva kan vara med och påverka. Det är just därför som vi stärkt kraven på att anpassa insatserna efter patientens förutsättningar, säger hon.