Läckaget av vatten in till tunnelbanestationen i Hornstull har uppmärksammats av både Lokaltidningen och resenärer tidigare. I november ställdes hinkar ut för att möta droppandet från taket. Den gången handlade det om smältvatten som letat sig ner genom sprickor i berget.

En av hinkarna som ställdes ut för att ta hand om smältvatten.

En av hinkarna som ställdes ut för att ta hand om smältvatten.

Victor Malmcrona

I slutet av juli blev det blött på stationsgolvet igen. Denna gång bedöms ovädret Karl-Heinz ha varit orsaken.

Här har MTR:s personal ännu inte varit framme för att torka upp och sätta ut varningskyltar.

Här har MTR:s personal ännu inte varit framme för att torka upp och sätta ut varningskyltar.

Rebecca Folkesson

Uppenbarligen tycker SL sedan länge att dropparna fått bägaren att rinna över. Ett provisoriskt arbete med att förstärka berget har genomförts. Och för att kundernas resa ska bli torrskodd och för att minska risken för halkolyckor har man satt upp plåtar mot droppet i taket.

"Hittar nya vägar"

Plåtarna ska leda iväg vatten som annars skulle hamna där resenärerna går.

– Det som nu återstår är att leda bort det droppande bergvattnet med hjälp av plåtar som vi kommer att sätta upp. Detta är en vanlig och effektiv åtgärd för att ta hand om bergvatten som alltid hittar nya vägar. Vi räknar med att vara klara inom ett par månader, skriver SL:s presskommunikatör Natalie Nordenswan.

Mitt i:s reporter på plats uppmärksammade dropp från taket nedanför rulltrapporna.

Mitt i:s reporter på plats uppmärksammade dropp från taket nedanför rulltrapporna.

Rebecca Folkesson

SL är nöjd med arbetet de anlitade entreprenörerna hittills gjort. Men själva bergåtgärderna är provisoriska.

Stationen ska rustas upp

Berget ska undersökas vidare inför en permanent upprustning.

– Trafikförvaltningen har en pågående utredning om en större upprustning av station Hornstull. Utredningen är i sin linda, så det är svårt att säga någonting just nu.

Natalie Nordenswan, presskommunikatör för SL.

Natalie Nordenswan, presskommunikatör för SL.

SL

Därför fortsätter man att hålla koll på taket och golvet.

MTR som kör t-banetågen har lokalvårdare och värdar som håller extra koll i Hornstull. De ska torka upp och sätta ut gula varningsskyltar om dropp är på gång.

– Det är svårt att helt eliminera vatten som kan tränga igenom berget, särskilt vid kraftiga regn och snösmältning, men efter att plåtarna är på plats förväntar vi oss att endast små mängder droppvatten.