Upplands Väsby
En strid ström människor passerar genom huvudentrén till Löwenströmska sjukhuset. Den stora funkisbyggnaden i tegel rymmer numera verksamheter som vårdcentral, geriatrik, dialysmottagning och ryggcenter.
Men ingen närakut.
Den lades ner för sex år sedan och flyttade till Sollentuna. Som kompensation lovade Region Stockholm, som ansvarar för vården, att öppna en husläkarjour. Men så blev det inte heller.
Närakutens tidigare lokaler på baksidan av Löwenströmska sjukhuset.
Mikael Andersson
– Att det inte finns någon närakut i ett så stort samhälle som Väsby är inget annat än vansinne, säger Ulla Hedberg.
Hon är på Löwet för att besöka sin make.
– Han ramlade och får ligga kvar några dagar. Tack och lov att geriatriken finns här.
Att åka till Sollentuna för att komma till en närakut är både krångligt och besvärligt, tycker hon.
Ulla Hedberg, Skälby, är en av de Väsbybor som saknar närakuten på Löwet.
Mikael Andersson
Det är så dumt att den togs bort.
Även Väsbyborna Marianne och Gunhard Hjort tycker att en närakut behövs i kommunen.
– Det är så dumt att den togs bort. Det finns ju även folk från närkommuner som kom hit, säger Marianne.
Väsbyborna Marianne och Gunhard Hjort tycker att det är "riktigt dumt" att närakuten flyttat till Sollentuna.
Mikael Andersson
Skälbybon Kalle Eurén, på väg till vårdcentralen, är lite mer neutralt inställd.
– Det är säkert inte någon dålig idé, men jag kanske inte skulle ställa mig på barrikaderna för det, säger han.
Väsbybon Kalle Eurén tycker inte att det låter som en dålig idé med en närakut på Löwet, men är inte så engagerad i frågan.
Mikael Andersson
Vad säger då politikerna? Inför förra valet genomfördes ett handslag mellan Mathias Bohman (S) och Aida Hadžialić (S), dåvarande oppositionsregionråd, om att både närakuten på Löwet och buss 565 mellan Bredden och Stockholm skulle återinföras om S vann valet i Region Stockholm.
Moderaterna varnade
Moderaterna i Väsby varnade redan då för att vallöftet saknade täckning.
– Bevisligen hade jag rätt, säger oppositionsråd Oskar Weinmar (M).
Kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S) beklagar att inte löftet att få tillbaka närakuten på Löwet har kunnat infrias.
– När vi lovade detta trodde vi så klart att vi skulle kunna få det på plats. Men tidigare regionstyre med Moderaterna lämnade ekonomin i så dåligt skick att det inte var möjligt. Men vi har inte gett upp än, utan fortsätter slita.
Det är sex år sedan närakuten flyttade till Sollentuna – men lappen sitter kvar.
Mikael Andersson
Tidigare styre lade ned
Region Stockholm styrs den här mandatperioden av S, C MP. och V. Aida Hadžialić (S) är nu finansregionråd och pekar på att det var det tidigare styret med bland andra Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna som beslutade att lägga ner närakuten på Löwet.
– Under vårt styre har vi gett hälso- och sjukvårdsförvaltningen i uppdrag att se över närakutsstrukturen. Jag vill se vad utredningen landar i. För mig är det viktigt att vården ska finnas där när du behöver den.
Regionfinansråd Aida Hadžialić (S) vill avvakta utredningen om närakuterna innan hon kan ge besked om närakuten återinförs på Löwet.
Region Stockholm
Inför förra valet lovade ditt parti att om ni vann valet skulle ni återinföra närakuten på Löwet. Hur tror du väljarna ser på att ni brutit ert vallöfte?
– Vi har styrt regionen genom den tuffaste ekonomiska krisen på över 30 år. Trots det har vi lyckats lägga ett skyddslock över stockholmsvården som bland annat har resulterat 2 300 fler medarbetare i vården samt byggt ut sjukvården över hela vårt län. Det är ett arbete vi vill fortsätta med under nästa mandatperiod, säger Aida Hadžialić.
Sverigedemokraternas gruppledare i Väsby, Samuel Stephan, är även ledamot i regionfullmäktige.
– Vi är det enda partiet i Region Stockholm som drivit frågan, säger han.
Så tycker partierna i regionen
SD vill ha tillbaka närakuten på Löwet. C och M driver inte aktivt ett återinförande, men är heller inte emot det. Liberalerna vill utreda förutsättningarna för att åter öppna den. KD vill i stället för en närakut ge vårdcentralerna utökade öppettider.
Källa: Region Stockholm/Mitt i
Närakut
Vårdmottagning för plötsliga men icke livshotande skador och sjukdomar som inte kan vänta till dagen därpå, men som inte heller kräver en sjukhusakut. Det är ett snabbare alternativ för stabil vård utan att belasta de stora akutmottagningarna i onödan.
Källa: Patientguiden