Mittenstyret:
Mathias Bohman (S).
Eva Dalin
Mathias Bohman (S):
"Vi vill att region Stockholm öppnar närakuten på Löwet igen. Vi är många Väsbybor som vill se närakuten öppna igen. Vi bildar opinion för det och driver frågan i dialog med Socialdemokraterna i regionen. Vi prioriterar mer pengar till vården och omsorgen, i stället för nedskärningar. Det är viktigt att alla Väsbybor får bra och nära vård när de behöver den."
Jesper Lundberg (VB).
Privat
Jesper Lundberg (VB):
"Väsbys Bästa vill gärna se att närakuten återkommer till Löwenströmska. För många Väsbybor skulle det innebära en närmare och mer tillgänglig vård, särskilt för äldre, barnfamiljer och personer som har svårt att ta sig till andra sjukhus. Beslut om närakuter fattas av Region Stockholm, och vi har ingen representation där. Däremot kommer vi att lyfta frågan i våra kontakter med regionpolitiker och verka för att de ser behovet av en närakut på Löwenströmska."
Liberalerna
Emelie Voetmann (L):
"Ja, vi vill ha tillbaka näraktuen på Löwet! Det är viktigt såväl för Upplands väsby som för boende norr om kommunen. Det är även viktigt för Arlanda. Eftersom regionstyret lagt ner närakuter har partiet i regionen fokuserat på att behålla de som nu finns så att åtminstone den närakut som finns i Sollentuna blir kvar. Men lokalt och genom Väsbyliberalernas representant i regionen driver vi fortsatt frågan om att närakuten på Löwet ska öppna igen!"
Päivi Verdier (V).
Insändare
Päivi Vilmi Verdier (V):
"Vänsterpartiet var emot en nedläggning av närakuten men sedan 2017 driver vi i regionen frågan om jouröppna vårdcentraler, där patienter snabbare kan få hjälp och samtidigt avlasta akutmottagningarna. Stockholm har landets längsta väntetid på akutmottagningarna. Jouröppna vårdcentraler skulle kunna minska väntetider. Vården skulle komma även närmare patienter och ge mer kontinuitet."
Oppositionen:
Oskar Weinmar (M).
Mikael Andersson
Oskar Weinmar (M):
"Väsbymoderaterna vill gärna att närakuten återkommer till Löwet. Vi jobbar för att påverka de som beslutar om dessa frågor – regionstyret, där nu S, C, MP och V ingår. Vi vill samverka med regionen för att fler verksamheter kan placeras i Väsby, bland annat på Löwet. Beskriva för dem hur fristående vårdgivare är viktiga för att ha ett lokalt vårdutbud."
Samuel Stephan (SD).
Pressbild
Samuel Stephan (SD):
"Vi är det enda partiet som vill ha tillbaka närakuten lokalt och samtidigt driver frågan regionalt. Vi har budgeterat för närakut på Löwet som även finns med i SD:s alternativ till regionplan RUFS2060. S, C, MP och V styr regionen, oaktat vad något av dessa partier säger i dag har samma partier inte lyckats få till en enda formulering om närakut på Löwet i något förslag under mandatperioden. Vårt koncept för att förbättra vården i Upplands Väsby kallar vi för "närakut +" med fler observationsplatser, utökade öppettider och bredare röntgenuppdrag."
Maria Fälth (KD).
Rosie Alm
Maria Fälth (KD):
"Vi vill ha tillbaka närsjukvården på Löwet. Detta kan innebära en ”närakut” eller det vi hellre vill åstadkomma är att vårdcentralen på Löwet och flera andra vårdcentraler i kommunen får ett utökat uppdrag med att vara mer öppna kvälls- och helgtider, så kallade jourmottagningar. Närakuten finns i dag i Sollentuna, men vi kan göra sjukvården i kommunen mer tillgänglig på annat sätt."
Vuksan Rovcanin (C).
Jonny Sistonen
Vuksan Rovčanin (C):
"Det är en viktig fråga för oss. Precis som många Väsbybor saknar vi närakuten på Löwenströmska. Vi lyfter frågan både lokalt och genom våra företrädare i Region Stockholm. Samtidigt är vi realistiska med att beslutet ligger hos regionen och inte kommunen. C vill se fler vårdtider, bättre tillgänglighet, kvälls- och helgöppna vårdcentraler samt att fler vårdmottagningar finns kvar i Väsby."
Maria Tuvesson, Miljöpartiet Upplands Väsby.
Privat
Maria Tuvesson (MP):
"MP Väsby var väldigt aktiva och arbetade emot nedläggningen av närakuten på Löwet. Det är många år sedan C, M, KD och L som då styrde regionen valde att omorganisera så att Löwet blev utan akut. Lokalt kan vi önska att få allt till Väsby men ansvaret för frågan ligger på regional nivå. Att återöppna närakuten på Löwet är kostsamt och kräver ett gediget beslutsunderlag som jag inte har tagit del av. Vi behöver använda våra gemensamma skattemedel på ett klokt sätt.”