Nobina och SL har sedan i vintras befunnit sig på kollisionskurs kring det nya bussavtalet för Södertörn, där Nobina egentligen skulle ta över trafiken den 19 juni.

Nobina har vägrat att börja köra trafiken om man inte får mer betalt, vilket SL har sagt nej till. Oenigheten gäller vem som ska ta kostnaden för en försenad leverans av elbussar.

Konflikten eskalerade i mitten av februari, när Nobina varslade samtliga sina 750 anställda inom avtalsområdet – varav 700 busschaufförer – om uppsägning.

– Eftersom vi riskerar att inte ha någon verksamhet från den 19 juni har vi en skyldighet att varsla personal om uppsägning, sa Nobinas kommunikationschef David Erixon till Mitt i i februari.

Genombrott i april

SL kontrade i mars med att varsla Nobina om uppsägning av hela bussavtalet om inte en uppgörelse fanns på plats inom två månader.

Sedan dess har intensiva förhandlingar pågått. I slutet av april skedde ett genombrott, som gjorde att Nobina beslöt att dra tillbaka varslet av busspersonalen.

"Vi har kunnat ge den positiva nyheten till våra fackliga partners, medarbetare och resenärer på Södertörn, att varslet har återtagits, detta efter längre tid av dialog och förhandlingar. Och även om ett antal detaljer kvarstår, så känner vi oss trygga med att dessa kommer hanteras – och genom det – att det finns både jobb och en fungerande kollektivtrafik, även efter den 19 juni", skriver Nobina i ett uttalande.

Varken Nobina eller SL vill säga vad uppgörelsen konkret består av. Fortfarande finns ingen undertecknad överenskommelse, meddelar SL:s presschef Andreas Strömberg.

Facket: Be om ursäkt

Tidigare har SL uppgett att Nobina krävt en extra ersättning på 250 miljoner för att täcka merkostnader för uteblivna elbussar, vilket SL har sett som oacceptabelt.

– Vi välkomnar givetvis att varslet har hävts, eftersom det är positivt både för personalen och för våra resenärer. Det viktigaste beskedet vi kan ge i nuläget är att alla parter siktar på en trafikstart den 18 augusti. Vi fortsätter arbetet intensivt och återkommer så snart en slutlig överenskommelse är klar, säger Andreas Strömberg till Mitt i.

Fredrik Jansson, pressansvarig på fackförbundet Kommunal kommenterar:

– I grunden är det ett bra besked att våra medlemmarna har kvar sina jobb och sina inkomster. Men varslet borde aldrig ha lagts och både SL och Nobina borde be om ursäkt. Våra medlemmar har använts som spelpjäser i deras oförmåga att komma överens, säger han.

Massvarsel: 700 bussförare kan sägas upp till sommaren

700 busschaufförer på Södertörn har varslats om uppsägning. All busstrafik i området dras in vid midsommar – om inte SL och Nobina löser sin konflikt.

Den 19 juni 2025 löper nuvarande bussavtal för Tyresö, Haninge och Nynäshamn ut. Meningen har varit att Nobina och VR ska driva trafiken vidare med nya avtal som skrevs på förra året.

Men under vintern har en akut konflikt seglat upp kring villkoren för övertagandet. De cirka 140 nya elbussar som ska sättas in har inte kunnat beställas och Nobina lägger ansvaret för detta på SL.

"Skyldighet att varsla"

– Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni. Och eftersom vi riskerar att inte ha någon verksamhet har vi en skyldighet att varsla personal om uppsägning, säger David Erixon, presschef på Nobina.

Varslet lades i slutet av december. Om inte parterna kommer överens under våren kan all busstrafik i området komma att ställas in lagom till midsommar. 750 Nobinaanställda, varav 700 busschaufförer, riskerar att bli av med jobbet.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta 15 månader att få elbussarna på plats.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta 15 månader att få elbussarna på plats.

Johan Töpel

Enligt Nobina är det SL som bär ansvaret för den exceptionella situationen, genom att ha dragit ut på tiden när det gäller att godkänna både trafikavtalet och den så kallade fordonsplanen, som anger vilka bussar som ska användas.

15 månaders leveranstid

Utan dessa godkännanden har Nobina inte kunnat beställa några nya bussar. Normalt sett skulle det ha gjorts direkt efter att upphandlingen blev klar i maj förra året.

– Men nu fick vi fordonsplanen godkänd först för två veckor sedan, med exakt samma fordon som vi la fram förra våren. Så det är först nu som vi har kunnat lägga beställningen. Och generellt kan det ta runt 15 månader innan fordon levereras, säger David Erixon.

Därmed kommer det i värsta fall inte att finnas några nya bussar på plats förrän fram mot sommaren 2026. Nobina har erbjudit sig att fortsätta köra med de befintliga bussarna fram till dess, utifrån det gamla avtalets ersättningsnivåer.

Men det skulle kosta mer eftersom gamla bussar är dyrare att köra.

SL håller inte med

– Det skiljer cirka 100 miljoner kronor per år i drift- och bränslekostnader om vi ska köra konventionella bussar i stället för elbussar. Nu behöver vi hitta lösningar. Jag tror alla förstår att man inte kan köra ett elbussavtal utan elbussar, säger David Erixon.

Nobina har erbjudit sig att köra vidare med befintliga bussar, men vill inte göra det med den nya, lägre ersättningen.

Nobina har erbjudit sig att köra vidare med befintliga bussar, men vill inte göra det med den nya, lägre ersättningen.

Nobina

SL anser däremot att det är det nya avtalets villkor som gäller och vill inte kommentera oenigheten närmare, med hänvisning till den pågående förhandlingen.

"Vi är medvetna om förseningar i bussleveranserna, men det finns upphandlingsrättsliga aspekter i detta som vi måste ta hänsyn till. Vi förväntar oss att vi kan ha en konstruktiv dialog med dem om hur trafikstarten kan genomföras utifrån de förutsättningar som finns", kommenterar Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mail.

M: Otroligt allvarligt

Oppositionsledaren i regionfullmäktige, Kristoffer Tamsons (M) riktar hård kritik mot de styrande för hur frågan hanterats.

– Det är otroligt allvarligt. Detta massvarsel är ett historiskt tecken på hur misskötseln av kollektivtrafiken tillåts gå ut över oroliga arbetstagare och resenärer i vår kollektivtrafik, sa Tamsons under tisdagens fullmäktigedebatt.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) valde att spela ner frågan.

– Trafikförvaltningen ser ingen risk att någon kommer att gå utan arbete, eftersom samtliga kommer att behövas för att utföra den här kollektivtrafken, sa Fendert.

Säkerställa jobben

David Erixon på Nobina hoppas också att ingen ska behöva sägas upp.

– Jag räknar med att det finns en samsyn och att vi båda parter är måna om att säkerställa både kollektivtrafiken och medarbetarnas jobb, säger han.

Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni.

Avtalsstart med bekymmer

De senaste tio åren har all busstrafik i Tyresö, Haninge och Nynäshamn drivits av Nobina.

Genom den nya upphandling som gjordes klart i maj 2023 får istället bussföretaget VR avtalet för Tyresö medan Nobina får fortsätta i Haninge och Nynäshamn.

Skillnaden blir att trafiken nu till 85 procent ska bedrivas med elbussar.

Totalt berörs 66 busslinjer med cirka 100 000 dagliga påstigande.

Avtalsstart ska enligt SL ske i juni, men eftersom elbussarna blir nästan ett år försenade råder nu oenighet om hur villkoren för trafikstart ska tolkas.

Källa: SL och Nobina

Inga bussar kommer att kunna köras alls i de tre Södertörnskommunerna om inte parterna blir överens, klargör David Erixon på Nobina.

Inga bussar kommer att kunna köras alls i de tre Södertörnskommunerna om inte parterna blir överens, klargör David Erixon på Nobina.

Märta Lefvert, Johan Töpel

Hotet: 700 bussförare sägs upp – trafiken ställs in

Nobina lägger massvarsel ✔ Akut konflikt med SL ✔ Kan kosta 100 miljoner