Vallentuna centrum satsar på julmys

Förra årets julhandel påverkades starkt av pandemin. I år satsas det i centrum för att få Vallentunaborna att komma dit och köpa sina klappar.

  • Publicerad 12:03, 18 dec 2021

Många som inte tidigare handlat där har hittat dit och fäst sig vid centrumet

Under december har Fastpartner, som äger de flesta fastigheter i centrum, ordnat fler aktiviteter än vanligt.

Allt för att få besökarna att ta en extra runda till butikerna på torget.

– Vi har haft julmys varje lördag, säger Charlotte Look, marknadsansvarig på Fastpartner. Det har varit mindre julmarknader med ett tiotal handlare, Allékören och Jessica Jäger. Vi kallar det julmys, eftersom den stora marknaden blir den 19 december.

Nya kunder

Hon har svårt att spå hur försäljningen blir i år, med tanke på att covidsmittan ökar och en del butiker har leveransproblem.

Centrumets starkaste konkurrensmedel är de många småbutikerna med personlig och hög service.

– En del har haft det tufft under pandemin medan andra har gått väldigt bra. Många som inte tidigare handlat där har hittat dit och fäst sig vid centrumet. Butikerna säger att de sett nya kunder komma som också stannar kvar.

Nina Cramner bor nära centrum och handlar oftare där nu.

– För folk går ju inte i affärer längre. Centrum håller på att dö bort. Så jag köper för att stöda butikerna.

Hon uppskattar just den personliga servicen.

– Ja och de känner mig och vet vad jag vill ha.

Sara Höckert från Markim tror att julklappsbudgeten blir större i år än förra julen.

Hon har hittills hittat klappar till julklappsspelet på jobbet och till en av sina släktingar i butikerna i centrum.

– I första hand handlar jag på nätet eller åker till ett större centrum. Det är inte dit jag åker för att storshoppa. Men jag vet att det finns om jag behöver.

Hon har samtidigt svårt att säga vad som saknas.

– Men det är ju smidigt att handla på nätet. Jag är hästtjej och behöver jag köpa ridsportsaker åker jag någon annanstans, för det finns inte i centrum. Men hundben finns ju i zooaffären.

Hon håller inte med Per Andersson på HUI om att butikerna behöver uppdatera sig för att locka yngre kunder.

Själv är hon 39 och har hittat fina kläder i centrum.

– Men jag åker ändå inte till andra affärer. Det är nätet jag handlar på.

I centrum står fortfarande en del lokaler tomma.

Frågan är när de får nya hyresgäster och det blir.

– Vi hoppas kunna berätta det snart. Men vi vill ha ett bra utbud och då kan det få ta lite längre tid, säger Charlotte Look.

December viktigast för leksakshandeln

Decembers andel av årsförsäljningen

Leksakshandel: 20,8 procent.

Böcker & medier: 12,8 procent.

Heminredning: 12,7 procent.

Elektronik & vitvaror: 12,2 procent.

Kläder: 10,4 procent.

Dagligvaror (t ex livsmedel): 9,4 procent

Skor: 8,4 procent.

Bygg, järn & färg: 6,7 procent.

Källa: HUI:s julprognos

Visa merVisa mindre

Mer julklappar

2018: 7 710 kronor

2019: 7 980

2020: 8 120

2021: 8 330 (prognos)

Svenskarna kommer att julhandla för totalt 87 miljarder kronor i år – tre procent mer än 2020. För sällanköpshandeln, det som oftast hamnar i paketen, förväntas ökningen bli fem procent.

För det talar att vi har mer i plånboke i år och att fler, förhoppningsvis, kan fira jul tillsammans.

Orosmoln är leveransproblem, höga elpriser som ger mindre utrymme för julklappsköp.

Källa: HUI:s julprognos

Visa merVisa mindre