Allt fler lådcyklar och cykelvagnar rullar fram på Lidingö. De är en av flera orsaker till att cykelvägen på Norra Kungsvägen breddas så att cyklarna både kan mötas och köra om. En annan orsak är att gång – och cykelbanan är i dåligt skick.

Sedan den 5 maj är arbetet, som ska pågå fram till september, igång.  

"Vid arbeten med korsningspunkterna Trappstigen, Sticklingevägen och Narcissvägen kan fordonstrafiken korta stunder regleras med trafikljus" skriver Mikael Theander, projektledare vid tekniska förvaltningen, i ett mejl.

Betongskador åtgärdas

Under juni och fram till årets slut ska även Torsviksviadukten renoveras. Här ska tätskikten ska bytas ut. I Herserudsviadukten ska ett körfält bytas ut. Under viadukterna ska även betongskador, orsakade av rostad armering, åtgärdas.

Lådcykel – en allt vanligare syn i trafiken.

Lådcykel – en allt vanligare syn i trafiken.

Mostphotos

Att byta tätskikt innebär att grannar får vara beredda på en del oljud. I Torsvik kommer det att låta mest.

– Allt från rivning av asfalt till vattenbilning av betongskador under broarna innebär en del buller, skriver Mikael Theander.

Vid Norra Kungsvägen väntas arbetet däremot vara av mer tystlåten karaktär. Allt planerat jobb i de olika områdena beräknas enbart ske dagtid.

Budget för insatserna på gång- och cykelbanan är satt till 20 miljoner kronor. Att byta tätskikt på viadukternas beräknas kosta 25 miljoner.