Under juni har 21 fall av telefonbedrägeri, där 11 brott fullbordats, i Märsta anmälts till polisen.

I snitt har de drabbade Märstaborna förlorat 32 000 kronor, men under ett tillfälle uppgick summan nästan till 200 000 kronor.

Jan Friberg arbetar brottsförebyggande på Bedrägerisektionen på polisen, och ser oroande på siffrorna.

– Under en treårsperiod har vi sett att de här så kallade "vishing"-bedrägerierna ökat mot äldre. Det finns en beräkning som uppskattar att mellan 30 och 35 miljoner stjäls i månaden i Sverige.

– Det är fruktansvärt mycket pengar, och företrädesvis äldre som drabbas.

Varför Märsta har blivit en måltavla är oklart.

– De här personerna arbetar med att slumpartat välja ut platser. Vi har ingen direkt förklaring till varför det varit så många sådana här fall i Märsta, säger Jan Friberg.

Så luras de

Sedan ett antal år tillbaka har polisen varnat för "vishing"-bedrägerier.

Tillvägagångssättet är ofta att bedragarna utger sig för att ringa från en bank, myndighet, inkassoföretag eller liknande. Ofta är de flera personer som ringer från olika nummer.

De påstår att den utsatte har en skuld, eller ett annat problem som måste lösas. Sedan lurar de till sig bankkoder eller bank-id genom att presentera en lösning på problemet.

– De är väldigt uppfinningsrika. Men framförallt är de duktiga på att förmedla oro och samtidigt en hjälpande hand.

Hur ska man skydda sig?

– Lämna aldrig över personliga uppgifter på telefon, eller till någon som besöker bostaden.

Jan Friberg uppmanar andra personer att vara vaksamma, om exempelvis en farmor eller en vän kan bli utsatt.

– Vi behöver trumma in att aldrig lämna ut personuppgifter. Jag har träffat personer som har förlorat livslusten efter att de blivit lurade på sitt sparkapital.

Polisen arbetar på flera sätt för att förhindra bedrägerierna, bland annat genom samarbeten med bankinstitutionerna.

– It-systemen vi har idag är tillförlitliga. Men svagheten är den mänskliga faktorn, och därför behöver vi prata mer om det här.