Att fler ska kunna ta sig hem med med pendeln efter ett sent krogbesök är något alla politiker ställer sig bakom. Men åsikterna går isär om hur snabbt det går att fixa.

För ett år sedan hävdade Moderaterna att ytterligare pendelavgångar efter klockan två på helgnätterna skulle kunna införas redan 2023.

"Saknas politisk vilja"

– Vi hade en sådan lösning utredd och klar när vi lämnade ifrån oss makten 2022. Det gäller fortfarande. Det som saknas nu är politisk vilja, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

SL:s tjänstemän invände då att utökad nattrafik tidigast skulle kunna komma igång under 2024. Det tar tid att få sådana klartecken från Trafikverket och småtimmarna på natten är i dag reserverade för godstrafik och spårunderhåll.

Någon tilläggsansökan om fler nattliga avgångar lämnades heller aldrig in förra året.

På prov under 2025

I november 2023 lovade istället trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att frågan skulle utredas under våren 2024, med målet att ny nattrafik ska startas på prov under 2025.

Både tåg och spåranläggningar behöver underhållas på natten, vilket gör det knepigt att få in fler nattliga avgångar.

Både tåg och spåranläggningar behöver underhållas på natten, vilket gör det knepigt att få in fler nattliga avgångar.

Åsa Sommarström

Men när SL i förra veckan presenterade en behovsanalys av nattrafiken för politikerna fanns ingen sådan tidsplan med. Ingen ansökan om ny nattrafik har heller gjorts inför tidtabellskiftet 2025, meddelar Torbjörn Granrot, kommunikatör på SL.

Inga konkreta planer

– Just nu finns inte förutsättningarna. Det finns inga konkreta planer på mer nattrafik under 2024 eller 2025. Vi utreder frågan, men har ingen fast deadline när det ska vara klart, säger han.

Anton Fendert (MP) kommentar:

– Det är ingen hemlighet att SL har ett tufft ekonomiskt läge, men jag hoppas att vi kan hitta ett sätt att testa nattrafik, förutsatt att det går att tajma med exempelvis underhåll av spåren som också sker nattetid.

Analysen visar att det finns både ett resenärsunderlag och ett behov av ökad nattrafik, framhåller han.

– Min ambition är att kollektivtrafiken ska bli ett alternativ för fler, både för de som arbetar obekväma tider men också om man ska hem sent från en konsert eller fest.

Då kan pendeln gå längre på natten

Pendeln hem från krogen efter klockan två på natten. Det kan bli verklighet redan i höst och kostar bara 3,5 miljoner extra. Det hävdar Moderaterna i Region Stockholm, som vill pressa fram ett beslut vid nästa trafiknämnd.

Klockan 01.36 natten mot lördag och söndag går sista pendeln från Stockholm City mot Nynäshamn. Klockan 01.53 går sista tåget mot Märsta.

Under tisdagens regionfullmäktigemöte hävdade moderaten Kristoffer Tamsons dels att det går att utöka nattrafiken på helgerna med en ytterligare tur en halvtimme senare Och dels att detta skulle gå att genomföra redan till hösten.

– Att utöka nattrafiken är en viktig frihetsreform speciellt för dem som bor längre ut, för att alla ska kunna ta del av ett levande nattliv, sa Kristoffer Tamsons.

Han utmanade regiontrafikrådet Anton Fendert (MP) att rösta ja till detta vid nästa Trafiknämnd den 21 februari.

– Då skulle tågen kunna börja rulla redan till hösten. Vi har fått bekräftelse både från trafikförvaltningen och från operatören att det skulle vara fullt möjligt. Och det skulle bara kosta 3,5 miljoner kronor, sa Kristoffer Tamsons.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarade att han också vill ha utökad nattrafik, men ville inte ge något löfte om hur snart det skulle kunna ske.

Anton Fendert (MP och Kristoffer Tamsons (M) diskuterar under en paus i fullmäktigemötet.

Anton Fendert (MP och Kristoffer Tamsons (M) diskuterar under en paus i fullmäktigemötet.

Petter Beckman

– Allt verkar vara möjligt när man sitter i opposition. Men det är glädjande att vi verkar ha en politisk enighet och ser fram mot att genomföra det här under mandatperioden, sa Fendert.

Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, bekräftar att det skulle det vara möjligt med senare avgångar under helgnätter, så till vida att det verkar finnas plats på spåren. Men han tror inte det är möjligt att göra förändringen förrän 2024.

"För att kunna få fler tåglägen under innevarande år behöver vi göra tilläggsansökningar hos Trafikverket. Vi konkurrerar om tåglägen med all annan trafik, inklusive godstrafik som gärna vill ha tåglägen nattetid. Trafikverket behandlar tilläggsansökningar i tur och ordning och vi räknar inte med att kunna få fler tåglägen under T23 ", skriver han i ett mailsvar.

T23 är tågplanen för 2023 som redan har börjat gälla. När det gäller prislappen på 3,5 miljoner säger Anton Fendert (MP) till Mitt i att han varken har sett några förslag eller kalkyler.

– Vi får väl se om vi kan verifiera den uppgiften.

Hem från krogen - en halvtimme senare?

Hem från krogen - en halvtimme senare?

Mostphotos/Sten-Åke Stenberg

Så vill M utöka nattrafiken på pendeln

I Moderaternas budgetförslag i Region Stockholm talas om att lägga till ytterligare åtta avgångar i pendeltågstrafiken, en per trafikgren och riktning på helgkvällarna.

Sista tåget skulle då avgå 30 minuter senare än idag, både i riktning från och mot Stockholm City.

De flesta banarbeten genomförs på vardagnätter, vilket innebär att järnvägen oftast är tillgänglig för trafik under helgnätter, enligt Moderaterna.

Källa: Mitt i

Kanske överens? Vid nästa trafiknämnd vill Kristoffer Tamsons (M), till vänster, att Anton Fendert (MP) röstar för utökade natturer på pendeln.

Kanske överens? Vid nästa trafiknämnd vill Kristoffer Tamsons (M), till vänster, att Anton Fendert (MP) röstar för utökade natturer på pendeln.

Petter Beckman, Mostphotos

Då kan pendeln gå längre på natten

Pendeln hem från krogen efter klockan 02 – kan bli verklighet ✔ M vill pressa fram beslut

Pendeltågen kan börja rulla på nätterna

Region Stockholm vill testa att införa nattrafik på pendeltågen. Hur det ska gå till ska utredas under våren 2024, och målet är att nattrafiken ska kunna sätta igång på prov redan året därpå.

– Vi vet att många vill åka kollektivt till vänner sent på kvällen eller till jobbet om man har obekväma arbetstider – och den möjligheten finns ju inte i dag inom pendeltågstrafiken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till SVT, som var först med att rapportera om testet.

De senaste åren har SL gått med stor förlust då antalet passagerare har sjunkit. Nattrafik på pendeln är ett sätt att försöka locka tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken.

Det som ska utredas är framför allt om man kan få till tillräckligt utrymme på spåren, förklarar Anton Fendert.

Uppsala och Nynäshamn

Vilka sträckningar som först blir aktuella är inte klart ännu, men hittills har främst nattrafik till Nynäshamn och till Uppsala diskuterats, enligt Anton Fendert.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Miljöpartiet

Att börja planera för nattrafik i ett läge när pendeln inte ens rullar som den ska under dagtid är inga konstigheter, menar han.

– Vi har nu fler lokförare i pendeltågssystemet och det kommer att anställas ännu fler nu de kommande månaderna, säger Anton Fendert.

Vi har nu fler lokförare i pendeltågssystemet.

Region Stockholm vill testa nattrafik på pendeln, helst med start 2025.

Region Stockholm vill testa nattrafik på pendeln, helst med start 2025.

Most Photos

Pendeltågen kan börja rulla på nätterna

SL:s flört för att locka tillbaka resenärerna