Länet

Bakom "Biljettstrejk 26" står vänstergruppen Allt åt alla som vill att SL-trafiken ska vara avgiftsfri och istället finansieras helt via skattesedeln.

Gruppen uppmanar alla SL-resenärer att fuskåka till rabatterat pris under januari – exempelvis betala 26 kronor för en enkelbiljett istället för fullt pris 43 kronor.

Den som åker fast ska få böterna – 1 850 kronor – täckta av organisationens strejkkassa, lovar Ray Söderström, en av organisatörerna.

Skickar en signal

– Vi har fått in ganska mycket pengar redan och garanterar att ingen ska behöva ta kostnaden själv, säger han.

Affischerna för biljettstrejken har synts på elskåp och soptunnor runt om i stan sedan i november.

Affischerna för biljettstrejken har synts på elskåp och soptunnor runt om i stan sedan i november.

Petter Beckman

Genom att på det här sättet beröva SL en del av intäkterna hoppas man skicka en signal till politikerna att taxorna måste sänkas. Om alla resenärer följer uppmaningen tappar SL runt 250 miljoner kronor på en månad.

Då blir det väl svårare för SL att hålla i gång trafiken?

– Själva poängen är att det ska svida ekonomiskt. Vi vill att politikerna ska lyssna och ge oss en kollektivtrafik som fungerar för alla, även för dem med ekonomiska svårigheter, säger Emma Bastås, en annan talesperson.

Genom att inte uppmana till total plankning sänker man ribban för att fler ska kunna delta, menar organisatörerna.

Genom att inte uppmana till total plankning sänker man ribban för att fler ska kunna delta, menar organisatörerna.

Petter Beckman

Varför uppmanar ni inte folk att planka helt?

– Det är väldigt svårt att planka i dag. Man kan gå genom spärrarna bakom någon annan, men det är integritetskränkande och kräver att någon annan betalar. Här sänker vi ribban så att fler kan delta, säger Ray Söderström.

Trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) säger till Mitt i att han sympatiserar med aktivisternas intention men att metoden är kontraproduktiv.

"Undergräver ekonomin"

– Jag har stor förståelse för att många vill se lägre SL-priser. Men här undergräver man SL:s finansiering och därmed möjlighet till taxesänkning. Jag tror också att de allra flesta stockholmare vill göra rätt för sig.

Han poängterar att regionstyret har fredat unga och pensionärer från taxehöjningar och att man har höjt åldersgränsen för barn att åka gratis. I höst sänker man månadskostnaden för studenter till 400 kronor.

Jakop Dalunde (MP), trafikregionråd, tycker inte att plankandet är någon bra idé.

Jakop Dalunde (MP), trafikregionråd, tycker inte att plankandet är någon bra idé.

Yasmin Acosta Romero

– Det är socioekonomiskt träffsäkra sätt att stödja dem med små marginaler, säger han.

SL har klargjort att man inte kommer att utöka sina biljettkontroller under januari utan att man följer sina normala rutiner.

Fakta: Så mycket behöver skatten höjas vid nolltaxa

Om alla dagens SL-resenärer skulle betala reducerat pris tappar SL intäkter på cirka tre miljarder om året.

För att kompensera för detta krävs en skattehöjning med 34 öre per intjänad hundralapp, vilket motsvarar 296 kronor i månaden för ett genomsnittligt Stockholmshushåll.

Om hela SL-avgiften slopas (nolltaxa) tappar SL 9,7 miljarder, vilket kräver en skattehöjning på 1,10 kronor, motsvarande 959 kronor i månaden för ett normalhushåll.

Sänkt eller nollad SL-taxa leder samtidigt med stor sannolikhet till ökat resande och därmed ökade kostnader för trafiken. Därför behöver skatten höjas ännu mer för att SL ska gå runt.

Källa: Region Stockholm