De flesta har synpunkter om dem, A-traktorerna (EPA) och mopedbilarna som kör runt på Värmdö. Antingen att de stoppar upp trafiken, skapar köer med fula omkörningar som följd, eller att de är ett utmärkt sätt för unga från 15 år att kunna ta sig fram på egen hand. 

Oavsett så finns det många av dem i Värmdö – närmare bestämt 190 A-traktorer och 161 mopedbilar. 

"En stor del är att hänga med kompisar"

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt i hela landet sedan 2020, då nya regler infördes som gjorde det möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer. 

Den 31 augusti infördes skärpta regler för hur de här fordonen får köras. Det rör sig om självklara grejer, som att sitta en person per säte och ha bilbälte på sig.

De EPA-förare som Mitt i träffar har viss förståelse för att reglerna ska öka säkerheten, men samtidigt är de besvikna.

– Det är trist att inte kunna sitta flera i bilen. En stor del med EPA är att hänga med kompisar, nu blir det svårare, säger Fabian Flygare.

"Det är konstigt att moppebilarna får köra 45 km i timmen och vi bara 30. Våra fordon borde ju vara mer säkra eftersom de är riktiga bilar" säger Liliander Lindberg. Här med Fabian Flygare, Linus Eklund, Pontus Wiberg och Samuel Ek.

"Det är konstigt att moppebilarna får köra 45 km i timmen och vi bara 30. Våra fordon borde ju vara mer säkra eftersom de är riktiga bilar" säger Liliander Lindberg. Här med Fabian Flygare, Linus Eklund, Pontus Wiberg och Samuel Ek.

Eva Tonström

Han kör sin EPA varje dag till och från skolan. En annan konsekvens är nya reglerna kring hastigheten. Hittills har det varit lag på att fordonet inte ska kunna gå fortare än 30 km/tim, nu skärps det ytterligare.

– Till exempel kunde man komma upp i högre hastighet om man rullade i nedförsbackar, det får vi inte göra längre.

Max två personer i bilen

Liliander Lindberg kör också sin EPA varje dag.

– Man kommer ju så klart följa reglerna, det är inte värt risken, men det är tråkigt. Det blir svårare att skjutsa flera kompisar.

Från och med nu gäller bara två personer fram. Det saknas ofta baksäte eftersom de flesta EPA-bilar har en inbyggd, enorm högtalare installerad där i stället.

– Innan kunde vi sitta tre fram, om en satt på armstödet i mitten, och ibland en person i bak, framför högtalarna, förklarar Liliander.

Polisen välkomnar de nya reglerna.

– Det största skillnaden för oss är att vi kommer kunna stoppa och lagföra när vi möter A-traktorer som är fullproppade med ungdomar som sitter på varandra utan bälte, säger Johan Hellgren, gruppchef för områdespolisen i Nacka-Värmdö-Tyresö, och tillägger att det hjälper dem att förhindra att unga skadas eller förolyckas i trafiken.

Polisen kommer att ha flera lokala trafikinsatser under hösten för att se att de nya reglerna följs.