Tro det eller ej, men nu ska faktiskt Västerbrons nya cykelbana vara bra nog att trampa fram på. Det meddelar trafikkontorets kommunikatör Joakim Svensson, som skriver i ett mejl att senaste slipningen är genomförd.

– Cykelbanan är tillräckligt bra och vi planerar inga fler åtgärder i dagsläget.

Skillnaden i kvalitet på beläggningen och de riktvärden staden använder ska enligt trafikkontoret nu vara så pass liten att man bedömer att cykelbanan är okej, trots att den inte helt svarar upp mot de krav som finns.

Att den nya beläggningen på Västerbrons cykelbanor var för dålig upptäckte staden vid slutbesiktningen i augusti.

Till slut kom tjänstemännen fram till att entreprenören Dipart skulle slipa ner de stora stenar som stack upp ur asfalten.

Enligt Joakim Svensson har slipningen även gjort cykelbanan mindre guppig.

– Att förbättra cykelbanan ytterligare innebär större åtgärder. Skulle vi till exempel lägga om cykelbanan helt skulle det innebära stora förseningar av projektet med betydande trafikstörningar. Det skulle även ha en betydligt större miljöpåverkan.

Vidtar staden fler åtgärder nu efter att man godkänt slipningen blir det dessutom staden som får stå för kostnaden.

Förra veckan sa avgående trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att fler åtgärder kommer att behövas. Han sa: ”I de diskussioner jag haft med kontoret har vi sagt att det här är en tillfällig lösning.”

Varför säger Daniel Helldén så?

– Trafikkontorets bedömning är att slipningen var tillräcklig för att cykelbanan skulle gå att använda och därför planeras ingen annan åtgärd. Vi arbetar enligt de beslut som är fattade i trafiknämnden, skriver Joakim Svensson.

Tätare kontroller framöver

Trafikkontoret lägger dock till att om man längre fram skulle se att större insatser behövs så kommer man att lyfta frågan till trafiknämnden. Om ytjämnheten inte uppfyller de ställda kraven, men cykelbanan kan ses som tillräckligt bra för att nyttja kan staden också begära ett värdeavdrag.

– Slipningen är godkänd. Självklart hade vi önskat att beläggningen hade bliviträtt från början. Vi kommer arbeta med tätare kontroller av arbetet på den västra sidan av bron för att säkerställa att samma problem inte uppstår där, skriver Joakim Svensson.

Daniel Helldén säger till Mitt i att hans efterträdare kommer att behöva hantera frågan, men så vitt han vet är beläggningen fortfarande ojämn.

– Här lägger vi ner 50 miljoner på projektet, då kan vi inte få ett sämre skick på banan än det var innan. Jag tycker inte att det här är acceptabelt, men det blir min efterträdare som får ta det här vidare. Jag förutsätter att man kommer att göra om det. Det är inte värdigt Stockholm.