Lokalvårdarna som städar stationerna på Nockebybanan, tvärbanan och Saltsjöbanan, har vänt sig till Arbetsmiljöverket för att förändra sina arbetsvillkor.

Bland annat vänder sig lokalvårdarna mot antalet stationer de ska hinna med att städa under en arbetsdag och den tid de har på sig för att städa varje enskild station. Och också att de måste sköta städningen ensamma.

Enligt skyddsombudet Michail Sarris har varje lokalvårdare en kvart på sig att städa en enskild station.

– Vi tömmer papperskorgar, sopar plattformen, plockar från spåret, rengör glaset på informationstavlorna.

De ska ta bort klistermärken och mindre klotter.

– Det är mycket, man hinner inte på 15 minuter, det är omöjligt.

Kan få städa 21 stationer

Under en arbetsdag kan en enskild lokalvårdare ha ansvar för städningen på 21 stationer.

På varje station ska lokalvårdarna visa att de verkligen varit på plats, genom att läsa av en tagg.

– Vi ska absolut visa att vi har varit på stationerna, det är inga konstigheter. Problemet är att kontrollen av att vi besöker stationerna orsakar stress, att MTR kan säga att personalen varit för länge på en station och liknande. De stressar oss och det påverkar vår hälsa.

På varje station ska lokalvårdarna visa att de verkligen varit på plats, genom att läsa av en tagg. 

På varje station ska lokalvårdarna visa att de verkligen varit på plats, genom att läsa av en tagg. 

Anders Gustafsson

MTR har enligt Michail Sarris minskat antalet lokalvårdare som städar respektive station, från två till en.

– Det kan vara riskfyllt att arbeta ensam med tanke på att vi arbetar även nere på spåren, när vi plockar skräp från spåret.

Erika Ahlqvist, verkställande direktör på MTR facility management, skriver i ett mejl att bolaget i det här läget, när anmälan ännu inte avgjorts av Arbetsmiljöverket, inte kommenterar det enskilda ärendet.

"Men generellt kan vi säga att vi tar frågor om arbetsmiljö på stort allvar. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs, och vi arbetar kontinuerligt tillsammans med fack och skyddsorganisation för att säkerställa en trygg, rättvis och hållbar arbetsmiljö i alla delar av verksamheten."

Hoppas på förändring

Lokalvårdarna hoppas att arbetsgivaren ska gå med på att minska antalet stationer de ska hinna med under en arbetsdag, till maximalt tio stationer. Och att städtiden på varje station ska förlängas och att ensamarbete inte ska vara tillåtet.

– Det bör minst 20 till 30 minuter städning på varje station, och det ska vara två lokalvårdare, säger Michail Sarris.

Enligt Michail Sarris är en ny entreprenör på väg att ta över städningen av stationerna.

Varför anmäler ni om MTR ska sluta?

– För att det inte ska bli samma sak med det nya företaget, jag hoppas att det nya företaget ser över systemet och inte fortsätter med samma upplägg.