Bilar får maka på sig när staden ersätter två av fyra körfält med cykelvägar på Sveavägen, söder om Odengatan.
Sträckan mellan Tegnérgatan och Mäster Samuelsgatan ska asfalteras om. Samtidigt skapas nya cykelbanor med en bredd på 2,5 meter – dubbelt så breda som de som finns i dag hela vägen upp till Odengatan.
– Det handlar om enkla lösningar. Sveavägen skulle ändå asfalteras om, då passar man på att måla om och sätta upp en barriär mellan cykel- och vägbana, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.
– Vi kommer även att tillföra mer grönska. Det har funnits almar längs vägen som vi har behövt ta ner, nu ska vi plantera nya.
Mer trottoar
Omkring 5 300 cyklister beräknas passera sträckan varje dygn. Enligt staden är dagens cykelbanor för smala och ojämna, ibland tar de dessutom plötsligt slut och cyklisterna tvingas ut i körbanan.
Träden längs gångbanan planterades innan de nuvarande cykelbanorna lades och står så nära att det finns risk att krocka med dem.
Även norr om Odengatan är det smala banor, men de är mer sammanhängande med färre saker i vägen. Trafikkontoret påpekar dock att det finns anledning att se över även den sträckan med framöver.
Liten påverkan
Runt 20 000 bilar passerar Sveavägen varje dag. Restiden bedöms öka något för bilar som kör söderut under eftermiddagarna.
Att svänga vänster in mot Tegnérgatan kan komma att förbjudas, så även att svänga vänster från Apelbergsgatan ut på Sveavägen.
– Kontoret gör bedömningen att framkomligheten för bilar ändå inte ska påverkas särskilt mycket. Trafiken tar andra vägar eller så ställer man om från bil till cykel eller kollektivtrafik, säger Lars Strömgren.
Relativt billigt
Arbetena beräknas pågå mellan augusti och oktober, till en kostnad av 9,5 miljoner kronor.
– Det som ofta gör cykelinfrastruktur dyrt är att man måste förhålla sig till parkerade bilar, och bland annat ändra kantsten och brunnar och kanske gräva. Det här är inte en lösning som funkar på alla platser. Men här blir det ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att bredda för cykel.
Är det här ett motdrag för att miljözonen i city stoppades?
– Verkligen inte. Vår målsättning är fortfarande att en miljözon införs i Stockholm. Målet är att innerstan ska vara utsläppsfri till 2030. Vi är fortfarande övertygade om att den behövs.