Bussresandet i innerstan har gått ned med 30 procent mot före pandemin. De som har övergått till att cykla och promenera kommer inte tillbaka.

De minskade biljettintäkterna är en av orsakerna till att SL beräknas gå med ett underskott på 254 miljoner 2023.

Att anpassa trafiken är helt nödvändigt, förklarade Anton Fendert (MP), trafikregionråd, vid en pressträff om det förslag på ändringar i busstrafiken som kan träda i kraft i sommar.

– För mig är det viktigt att inte köra med halvtomma bussar. I och med detta kan vi stärka utbudet i andra delar av länet där vi kan locka över resenärer från bil till kollektivtrafiken, sa Anton Fendert.

Fyra av fem innerstadsbussar får minskad turtäthet. Linjerna 1, 3, 4, 5 och 6 föreslås ha åtta avgångar i timmen under högtrafik, mot tio idag.

– Förändringarna blir mindre än jag trodde för ett par månader sedan. Förhoppningen är att vi på det här sättet kan undvika en ond spiral där vi förlorar ännu fler resenärer, säger Anton Fendert.

Frösunda blir utan

I Solna berörs två busslinjer. Linje 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen läggs ned helt.

57:an, som startar i Norra Hammarbyhamnen på Södermalm och går via Haga Norra till Frösundavik får i föreslaget ny sträckning till Hjorthagen.

Sträckan Gustav Adolfs torg-Frösundavik dras in.

Oacceptabelt, rasar Lars Rådén (M), oppositionsråd i Solna.

– Buss 57 är en livsnerv för många Solnabor som pendlar från Frösunda och Haga Norra, att hänvisa dem till pendeltågen som man redan dragit ner på är bara ett hån.

Förändringarna hotar samtidigt Solna som näringslivskommun, varnar Rådén, som uppmanar Solnas rödgröna styre att ta fajten mot regionen.

Kommunerna har nu fram till den 20 december att komma med synpunkter på neddragningarna.

Tekniska nämndens ordförande Bernhard Huber (MP) meddelar att Solna kommer att invända.

– Vissa förslag i regionens remiss kommer vi givetvis reagera på. Dock innehåller förslaget också några förbättringar, till exempel föreslås en förlängning av buss 50 till Karolinska institutet i Solna.

Den totala besparingen för de föreslagna ändringarna bedöms landa kring 200 miljoner kronor.