Det var i maj som Region Stockholm gick vidare med undersökningar om en investering av åtta nya skärgårdsbåtar. Prislappen för de nya fartygen kan landa på över 1,7 miljarder kronor. Hybridteknik och bättre skrov ska enligt Regionen minska utsläppen och effektivisera pendelbåtstrafiken, men alla är inte positiva till idén.

För Mitt i berättar Andreas Nilsson, som växt upp med de nuvarande 'V-båtarna' att “både hjärta och hjärna” ligger bakom namninsamlingen. Målet är att väcka debatt kring frågan och hålla liv i vad han anser är fullt fungerande, populära fartyg med starkt kulturarv. 

– Varför avveckla något som fungerar och är pålitligt, säger Andreas Nilsson

Andreas Nilsson är kritisk till det stora beloppet som han menar i stället kan användas för att rusta upp resten av Stockholms kollektivtrafik.

– Det är ett helt onödigt slöseri på både resurser och skattepengar.

Trafik på vattnet. Vaxholmsbåtarna går från Stockholm ut i skärgården flera gånger om dagen.

Trafik på vattnet. Vaxholmsbåtarna går från Stockholm ut i skärgården flera gånger om dagen.

Pekka Pääkkö

Andreas Nilsson menar att både fartygens motorer och skrov istället kan bytas ut för att bli både miljövänligare, effektivare och förlänga livslängden och att man därefter bör kolla på nya, mer avancerade fartyg.

"Felaktiga påståenden"

Även Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsregionråd i Region Stockholm, är kritisk till ett köp av nya fartyg och ser hellre att man utreder renovering av gamla flottan. 

– Vi tycker att det är fel väg att gå, inte bara för att man planerar att lägga 1,7 miljarder på nya båtar utan också för att man redan lagt 16 miljoner på utredningar, pengar som tas direkt från resten av kollektivtrafiken.

Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet Region Stockholm håller inte med. Hon är medveten om namninsamlingen men menar att den grundar sig på felaktiga påståenden. Enligt henne har regionen utrett en renovering men menar att det inte ger en önskvärd effekt trots relativt stora investeringar, men att det är något de fortsätter att titta på.

– Det utredningsalternativ som förespråkas ger störst besparing i driftkostnader samtidigt som koldioxidutsläppen skulle minska med upp till 400 ton per år, säger Michaela Haga.

Om en framtida avveckling av nuvarande båtar säger hon:

– Vi har fastställt att inga fartyg kommer att avvecklas om det inte är ekonomiskt och miljömässigt motiverat.